بررسی نقش و جایگاه تربیت بدنی و ورزش در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
کد مقاله : 1006-CNF (R1)
نویسندگان
محسن حمیدی *1، حمید جعفریان یسار1، محسن شهیدی2
1گروه علوم تربیتی، پردیس آیت الله طالقانی (ره) دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران
2گروه علوم تربیتی، پردیس آیت الله طالقانی (ره)، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران
چکیده مقاله
در حوزه تعلیم و تربیت یک برنامه جامع با عنوان «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» تهیه و تدوین شده است. این برنامه در سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و برای اجرا ابلاغ گردید. هدف این مطالعه، بررسی نقش و مفهوم تربیت بدنی و ورزش در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این مطالعه به روش تحلیل کیفی با شناسایی، شمارش و طبقه‌بندی مضامین و مقوله‌های مربوط به برنامه تربیت بدنی و ورزش در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شده است. یافته‌ها: بر اساس تحلیل‌های کیفی انجام شده، بیانیه ارزش‌ها 12 درصد؛ بیانه ماموریت 8 درصد؛ چشم انداز 12 درصد؛ هدف‌های کلان 8 درصد؛ راهبردهای کلان 8 درصد؛ هدف‌های عملیاتی و راهکارها 52 درصد برآورد شده است. در مجموع شاخص رشد و توسعه جسمانی حرکتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به میزان 9/25 درصد در رتبه دوم در بین پنج مقوله موضوعات تربیت بدنی توجه شده که جایگاه نسبتاً مطلوبی تلقی می‌شود. بر اساس یافته‌های این مطالعه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مقوله تربیت بدنی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در جایگاه نسبتاً مطلوبی قرار داشته و به موضوع تربیت بدنی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه مناسبی شده است.
کلیدواژه ها
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت بدنی، ورزش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی