بررسی رابطه استفاده معلمان از فناوری های دیجیتال بر میزان انگیزه و عملکرد تحصیلی دانش آموزان در تربیت بدنی
کد مقاله : 1008-CNF
نویسندگان
مرتضی رزم پوش *
دکترا مدیریت ورزشی/دبیر تربیت بدنی / آموزش و پرورش ساری ناحیه 2
چکیده مقاله
این مطالعه با هدف بررسی رابطه استفاده معلمان از فناوری‌های دیجیتال آموزشی بر میزان انگیزه و عملکرد تحصیلی در زمینه تربیت بدنی انجام شد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. نمونه شامل 90 دانش‌آموز پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هنرستان تربیت بدنی در شهر ساری بود. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای انگیزه تحصیلی از پرسشنامه انگیزه تحصیلی حسینی و همکاران (1387) استفاده شده است. این پرسشنامه شامل: جنبه‌های مختلف انگیزه تحصیلی مانند علاقه، تلاش، لذت و جهت گیری هدف در تربیت بدنی دانش‌آموزان است. همچنین شامل موارد مربوط به درک دانش‌آموزان از شایستگی آموزشی معلمانشان بود، مانند توانایی آنها برای ادغام موثر فناوری در آموزش تربیت بدنی. محقق از ضریب همبستگی پیرسون برای استنباطی استفاده کرد. یافته ها نشان داد که معلمان از مهارت بالایی در صلاحیت دیجیتال آموزشی خود، از جمله دانش فنی، دانش محتوا و دانش آموزشی برخوردارند. علاوه بر این، دانش آموزان سطح بالایی از انگیزه تحصیلی را نشان دادند و اکثریت آن‌ها عملکرد رضایت بخشی در تربیت بدنی از خود نشان دادند. علاوه بر این، این مطالعه یک همبستگی متوسط تا قوی را بین شایستگی دیجیتال آموزشی معلمان و انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان نشان داد. این نشان می‌دهد که وقتی معلمان به شایستگی‌های دیجیتال قوی مجهز شوند، بهتر می‌توانند دانش‌آموزان خود را درگیر کنند و برانگیزند. یافته ها اهمیت ادغام فناوری و ابزارهای دیجیتال را به طور موثر در فرآیند آموزش و یادگیری برجسته می‌کند. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که بین دانش محتوایی معلمان و عملکرد دانش‌آموزان در تربیت بدنی همبستگی معناداری وجود دارد. این نشان می‌دهد که درک عمیق و تسلط معلمان بر موضوع درسی تأثیر مثبتی بر پیشرفت دانش‌آموزان در این حوزه دارد. در نتیجه، این تحقیق بر نقش حیاتی صلاحیت دیجیتال آموزشی معلمان در ارتقای انگیزه و عملکرد تحصیلی در تربیت بدنی تاکید می‌کند..
کلیدواژه ها
فناوری، دیجیتال، انگیزه، عملکرد تحصیلی، تربیت بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی