نقش فناوری هوش مصنوعی در توسعه دانش محتوای پداگوژیک تربیت بدنی
کد مقاله : 1019-CNF
نویسندگان
امیرحسین لباف *، محسن وحدانی
گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش فناوری هوش مصنوعی در توسعه محتوای پداگوژیک تربیت بدنی انجام شد.
روش شناسی: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر داده ها کیفی (به روش تحلیل محتوا) بود. برای گردآوری داده ها از کتاب ها و مقالات مرتبط با هوش مصنوعی و تربیت بدنی استفاده شد. بدین منظور محققین با کلیدواژه های پداگوژی، تربیت بدنی، آموزش و هوش مصنوعی به جست و جوی مقالات و کتاب های مرتبط پرداختند. در مجموع 12مقاله و 2 کتاب مرتبط استخراج شد که مرتبط با اهداف تحقیق مورد تحلیل محتوا قرار گرفتند. برای اعتبار سنجی پژوهش از 2 کدگذار برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش در محور های سنجش و اندازه گیری، روش های تدریس، تجهیزات و اماکن ورزشی، مدیریت کلاس، توانمندسازی معلم، تولید و دسترسی به محتوا و جلوگیری از تقلب در آزمون احصا شد.
نتیجه گیری: هوش مصنوعی تأثیر زیادی بر صنعت آموزش دارد. تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت آموزش، نحوه کار نهادها و معلمان را تغییر داده است. هوش مصنوعی در بخش های مختلفی مثل سنجش و اندازه گیری، روش های تدریس، تجهیزات و اماکن ورزشی، مدیریت کلاس، توانمندسازی معلم، تولید و دسترسی به محتوا، جلوگیری از تقلب در آزمون و مواردی از این قبیل باعث توسعه محتوای پداگوژیک در آموزش درس تربیت بدنی می گردد. البته، متأسفانه پیشرفت فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی و تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت آموزش، می‌تواند نتایجی منفی را نیز به دنبال داشته باشد. لذا این موضوع باید از هر دو بعد مثبت و منفی مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، توسعه دانش، محتوای پداگوژیک، آموزش، تربیت بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی