ارتباط جو انگیزشی ادراک شده و اضطراب رقابتی با عملکرد ورزشی دانشجویان ورزشکار خانم رشته ورزشی تکواندو |
کد مقاله : 1024-CNF |
نویسندگان |
سمیه شهریاری *1، یدالله آزادی2، شهرام نظری3 1تربیت بدنی ، دانشگاه ایوانکی، گرمسار، ایران 2دانشگاه فرهنگیان چمران 3تربیتبدنی ، استادیار دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط جو انگیزشی ادراک شده و اضطراب رقابتی با عملکرد ورزشی دانشجویان ورزشکار خانم رشته ورزشی تکواندو بود. انگیزش را میتوان به عنوان فرآیندی تعریف کرد که شدت جهت گیری و تداوم تالش افراد به منظور رسیدن به هدفگرا در بر میگیرد به طور خالصه انگیزش رفتار هدفگرا را شامل میشود و سه عنصر مهم و کلیدی در انگیزش عبارتند از شدت جهت و تداوم. کتاب روانشناسی ورزش تالیف دکتر یداهلل آزادی )1397(. جامعه آماری این تحقیق شامل 140 تکواندوکاران زن بود. روش نمونه گیری در این پژوهش به علت محدود بودن جامعه تحقیق، به صورت تمام شمار بود. بنابراین میزان نمونه برابر با میزان جامعه به تعداد 140 نفر می باشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. از پرسشنامه های جو انگیزشی ادراک شده والینگ، دودا و چی )1992(، اضطراب رقابتی مارتنز و همکاران)1990( و عملکرد ورزشی چاربونیو، بارلینگ و کیلوای )2001( برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق استفاده شد. نتایح ایج تحقیقات نشان داد که بین جو انگیزشی ادراک شده، اضطراب رقابتی و عملکرد ورزشی ارتباط وجود دارد و همچنین جو انگیزشی ادراک شده و اضطراب رقابتی به ترتیب عملکرد ورزشی را پیشبینی میکنند. بررسی به عمل آمده نشانگر این موضوع است که خوشبختی هر چند کلی، مهمترین انگیزه برای حرکت تمامی انسانها در طول زندگی است. نتایج تحقیق نشان داد که برای افزایش سطح آمادگی روانی ورزشکاران، باید احساس کفایت و شایستگی در آنها بوجود آید تا باعث افزایش انگیزش، اعتماد به نفس و عزت نفس آنها شود بنابراین به مربیان توصیه میشود با دادن تمرینات منظم، تشویق و پاداشها، دادن بازخورد و استفاده از راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب، انگیزش را در ورزشکاران خود افزایش دهند تا در نهایت به بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران منجر شود. |
کلیدواژه ها |
جو انگیزشی ادراک شده، اضطراب رقابتی، عملکرد ورزشی، تکواندو |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |