بررسی نظریه فراهم ساز جیمز جی.گیبسون در توسعه مهارت های حرکتی کودکان |
کد مقاله : 1025-CNF |
نویسندگان |
مرتضی همایون نیا فیروجاه *1، محمود شیخ2 1گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی،889،-14665، تهران،ایران 2گروه رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران،ایران |
چکیده مقاله |
هدف از این تحقیق بررسی نظریه فراهم ساز جیمز جی.گیبسون در توسعه مهارت های حرکتی کودکان بود. حرکت یکی از ابعاد اصلی زندگی و جز ضروری ترین توانایی ما در راه رفتن،دویدن،بازی کردن، جستجوی غذا و ارتباط با دوستان و خانواده و گذران زندگی است. پژوهش حاضر روش شناسی تحقیق بر مبنای روش کیفی است، که با رویکردی تفسیرگرا به تحلیل نظرات و آراء معتبر با محور قرار دادن مفهوم قابلیت محیط مبتنی بر ادبیات محیط و رفتار می پردازد. نتایج این تحقیق نشان داد که در دیدگاه گیبسون که سرمنشاء پیدایش و شکل گیری قابلیت در محیط فیزیکی و کالبدی می باشد، بسیاری از ویژگی های مهم قابلیت محیط نادیده گرفته شده است؛ با بررسی دیگر رویکردها نیز مشخص گردید دسته بندی های مختلف قابلیت ها اگرچه در ظاهر با ارتقاء جنبه های دلالتیِ آن در محیط کالبدی همسویی دارد، اما کیفیت مطلوبی از قابلیت در محیط ساخته شده، به دست نمی دهد. نظریه فراهم سازهای گیبسون نشان می دهد که درک و استفاده از قابلیت های محیط به میزان زیادی به شایستگی ها و توانایی های افراد بستگی دارد، این امکان وجود دارد که کودکان قابلیت هایی از محیط را درک کنند، ولی به دلیل نداشتن شایستگی لازم قادر به استفاده از آن نباشند. این موانع می توانند فشارهای فرهنگی و یا کمبود منابع مالی و زمانی و حتی معلولیت های جسمی باشند. |
کلیدواژه ها |
فراهم سازها، قابلیت محیط، مهارت های حرکتی، گیبسون |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |