برنامهریزی تحصیلی و هدایت شغلی در رشتۀ فیزیولوژی و تغذیه ورزشی |
کد مقاله : 1039-CNF |
نویسندگان |
فرزانه مصطفوی *1، فرزانه مصطفوی2 1دبیرستان دخترانه هیات امنایی ۱۷شهریور ناحیه یک رشت 4179968859 2کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی و مربی تربیت بدنی استان |
چکیده مقاله |
مقاله ی حاضر به معرفی رشته ی فیزیولوژی ورزشی با تمرکز بر گرایش تغذیه ی ورزشی می پردازد و مفاهیم آن روی آشنایی با برنامه ریزی درسی فیزیولوژی ورزشی، روش های پژوهش در گرایش تغذیه ی ورزشی، حرفه ای شدن در این رشته و چگونگی عملکرد در ارائه خدمات کسب و کار برای علاقمندان آن تمرکز دارد. مباحث رشته فیزیولوژی ورزشی که دارای ظرفیت های بالایی برای کمک به گزینش و پرورش استعدادهای ورزشی کشور و کمک به ارتقای عملکرد ورزشکاران کشور (ورزش قهرمانی) و کمک به ارتقای سلامت اقشار مختلف جامعه می باشد و با توجه به زیر شاخه های مختلف، ظرفیت های کارآفرینی و کسب و کار بالایی نیز دارا می باشد که همواره نیازمند روزآمد سازی است. در فیزیولوژی ورزشی، اعمال بدن موجودات زنده به ویژه انسان به هنگام فعالیت مورد مطالعه قرار می گیرد و فعالیت های بدنی در هنگام ورزش، روی این ارتباط تأثیر می گذارد و این اثرگذاری توسط متغیرهای زمینه ای شامل شرایط زمانی، مکانی، محیطی، سنی، جنسی و نژادی تغییر می کنند که این مباحث در حوزه فیزیولوژی ورزشی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. در این مقاله با آشنایی مفاهیم پژوهش، مطالعه منابع، طراحی و گزارش در رشته ی فیزیولوژی ورزشی بیان می شود که هدف از برنامه ریزی کردن در رشته ی فیزیولوژی ورزشی و بویژه گرایش تغذیه ی ورزشی، عبارت است از پرورش افراد سرآمد و متخصص در حوزه ی فیزیولوژی ورزشی تا از یک طرف بتوانند به آموزش، پژوهش، برنامه ریزی، اجرا و هدایت و تحلیل چالش ها در این رشته بپردازند و از طرف دیگر بتوانند این دانش را برای کمک به تندرستی افراد جامعه، بیماران و قهرمانان ورزشی به کار گیرند و از این راه بتوانند در این مسیر خدمات رسانی و کسب مهارت نمایند. |
کلیدواژه ها |
فیزیولوژی ورزشی، تغذیهی ورزشی، برنامهریزی درسی، عملکرد ورزشی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |