نقش آموزش ورزشی در نگرش کارآفرینانه دانش آموزان از دیدگاه معلمان تربیت بدنی
کد مقاله : 1041-CNF
نویسندگان
ناصر غلامی *1، دکتر شهرام عروف زاد2، پرهام جلالی3
1گروه اموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان
2دکترای برنامه ریزی و مدیریت در تربیت بدنی استادیار دانشگاه فرهنگیان (پردیس اصفهان)
3دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
چکیده مقاله
چکیده

آموزش ورزش و تربیت بدنی یکی از روش های خلاقانه و اثربخش مدل آموزشی مبتنی بر ورزش است. ویژگی‌های کارآفرینانه‌ای که در ذات ورزشی نهفته است، موجب می شود نوجوانان و جوانان برای محیط واقعی بر اساس نیازهای جامعه تکامل یافته و آماده شوند. هدف پژوهش، مطالعه نقش آموزش ورزشی در نگرش کارآفرینانه دانش آموزان، از نوع کاربردی و روش گردآوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری، 14 نفر معلمان و کارشناسان تربیت‌بدنی به صورت هدفمند، غیر‌تصادفی و دردسترس تا مرحله اشباع نظری انتخاب شدند. مصاحبه‌‌ها نیمه ساختار یافته و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. نتایج نشان داد که نقش آموزش تربیت بدنی و ورزش در توسعه نگرش کارآفرینانه دانش آموزان از دیدگاه معلمان بسیار با اهمیت و اثرگذار است و 6 بعد اصلی: کنترل درونی، نیاز به موفقیت، نوآوری، عزت نفس، مخاطره پذیری و ویژگی‌های شخصیتی در قالب 25 مولفه فرعی از مهمترین آثار آموزش ورزشی در مدارس می باشد که در توسعه نگرش کارآفرینانه دانش آموزان نقش دارد. پیشنهاد می شود در صورت توجه مدیران و معلمان مدارس به برگزاری منظم درس تربیت بدنی و ورزش و اجرای برنامه آموزشی مصوب آموزش و پرورش با خلاقیت و نوآوری با توجه به امکانات، تجهیزات و شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی هر منطقه می‌توان بر توسعه نگرش کارآفرینانه دانش آموزان اثر گذار بود و نسبت به بازنگری این درس با رویکرد اثرگذاری بیشتر بر توسعه نگرش کارآفرینانه و فرهنگ کارآفرینی دانش آموزان اقدام شود.
کلیدواژه ها
آموزش ورزشی، آموزش تربیت بدنی، نگرش کارآفرینانه، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر