صلاحیت‌های دانشی و پداگوژیک معلمان
کد مقاله : 1042-CNF (R1)
نویسندگان
دکتر ابراهیم اصابت طبری *1، محمد نوریان2
1دکترای برنامه ریزی درسی استادیار دانشگاه فرهنگیان- تهران
2Associate professor at Islamic Azad University
چکیده مقاله
چکیده:
این پژوهش باهدف مطالعه نظام‌مند و با استفاده از پژوهش‌های انجام‌شده توسط محققان داخلی و خارجی در بیست سال گذشته در مورد صلاحیت‌های دانش و مهارت‌های تربیتی معلم (Pedagogie) به مرحله اجرا درآمد. روش بکار گرفته‌شده در این تحقیق، روش مروری بوده و در این رابطه از بین 150 پژوهش‌ انجام‌شده طی بیست سال در فاصله سال‌های 1378 تا سال1398 پیرامون موضوع به‌عنوان حوزه پژوهش، پژوهشگر با 43 پژوهش به سطح اشباع داده‌ای رسیدند با استخراج نتایج به‌دست‌آمده به‌صورت واحدهای معنایی و کدگذاری صلاحیت‌ها از نوع استقرایی،74 کد در مرحله نخست ایجاد و با روش فراترکیب در 13 مقوله سازمان‌دهی شدند و درنهایت سه درون‌مایه از صلاحیت‌ها به دست آمد که عبارت‌اند از: 1-درون‌مایه صلاحیت‌های پیش‌نیاز با پنج مؤلفه صلاحیت‌های عمومی،مهارت‌های ارتباطی،علاقه‌مندی به حرفه معلمی ،توسعه حرفه‌ای،منش معلمی.2-درون‌مایه صلاحیت‌های برنامه‌ریزی با شش مؤلفه درک موضوع درسی،تطبیق برنامه با فراگیران،آماده‌سازی موضوع درسی برای تدریس،شناخت فراگیران و صلاحیت عمومی.3- درون‌مایه صلاحیت‌های اجرا و ارزشیابی با هفت مؤلفه فعال‌سازی دانش آموزان،مدیریت کلاس درس،شناخت فراگیران،سازمان‌دهی فرایندهای یاددهی و یادگیری،مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های تدریس مطلوب طبقه‌بندی گردید.
کلیدواژه ها
صلاحیت‌های حرفه‌ای معلم، دانش موضوعی معلم، پداگوژی، دانش تربیتی –موضوعی
وضعیت: پذیرفته شده