بررسی راهکارهای ایجاد انگیزه شغلی در معلمان تربیت بدنی |
کد مقاله : 1043-CNF |
نویسندگان |
راضیه زارع *1، هدایت اله کلماتیان2، اعظم شریعتی نسب1 1آموزش و پرورش 2گمرک جمهوری اسلامی |
چکیده مقاله |
معلمان پایه های اصلی جهت تحقق اهداف آموزش و پرورش هستند، بنابراین با شناخت راه های ایجاد انگیزه در آنان می توان معلمان را به تلاش بیشتر جهت تحقق اهداف سازمان ترغیب کرد و کارآئی و ثمر بخشی آنان را افزایش داد، معلمان تربیت بدنی نیز از این قاعده مستثنی نیستند(عابدپور و همکاران، 1398). هدف پژوهش حاضر، شناسایی، رتبه بندی و تعیین میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری متقابل عوامل موثر بر ایجاد انگیزه شغلی در معلمان تربیت بدنی می باشد که به طور کاربردی در آموزش و پرورش شهرستان یزد با روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است، روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی(با نمونه آماری 50 نفر) با ابزار پرسشنامه مقایسات زوجی از افراد خبره می باشد. در این پژوهش ابتدا عوامل موثر بر ایجاد انگیزه شغلی در معلمان تربیت بدنی شناسایی شدند، سپس ارتباطات تعاملی بین عوامل اصلی و فرعی و اهمیت وزنی آنان با روش های تصمیم گیری چند معیاره دیمتل و فرآیند شبکه عصبی فازی تعیین گردید. از میان عوامل مختلف به ترتیب اولویت 5 عامل اصلی شامل عوامل سازمانی، شخصیتی، مدیریتی، اجتماعی و ماهیت کار و 38 عامل فرعی تعیین شدند، نتایج این پژوهش نشان داد، که عامل سازمانی بیشترین تاثیرگذاری و کمترین تاثیرپذیری و عامل ماهیت کار کمترین تاثیرگذاری و بیشترین تاثیرپذیری را نسبت به سایر عوامل دارا می باشند. |
کلیدواژه ها |
معلمان تربیت بدنی، انگیزه شغلی، آموزش و پرورش، دیمتل، شبکه عصبی فازی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |