فراترکیب عوامل موثر بر جو انگیزشی کلاس تربیت بدنی |
کد مقاله : 1053-CNF |
نویسندگان |
مینا مرادی *1، محسن وحدانی2 1دبیر آموزش و پرورش 2گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش فراترکیب عوامل موثر بر جو انگیزشی کلاس تربیت بدنی است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر داده ها، کیفی به روش متاسنتز (فراترکیب) بود. برای گردآوری داده ها از مقالات مرتبط با انگیزش و مشارکت دانشآموزان در کلاس تربیت بدنی استفاده شد. بدین منظور محقق با کلید واژه های انگیزه، فعالیت بدنی، مشارکت فعال دانشآموزان و تربیت بدنی در پایگاههای گوگل اسکالر، ساینس دایرکت، تیلور اند فرانسیس، سید، سیویلیکا و مگیران، به جست و جوی مقالات مرتبط پرداخت و در مجموع 15 مقاله مرتبط استخراج شد که مورد مطالعه و بررسی نظاممند قرار گرفتند. یافته ها نشان داد انگیزش، به دو صورت درونی و بیرونی می باشد. انگیزش درونی انجام کار به علت خودکار است و انگیزش بیرونی انجام فعالیت با هدف یک پاداش بیرونی است. بنابراین ابتدایی ترین اقدام در زمینه افزایش انگیزه و ترغیب دانشآموزان به مشارکت در فعالیت بدنی، شناخت نوع انگیزه آنها است. همچنین معلمان میتوانند در زمینه های دیگری از جمله توجه به نیازهای پایه روان شناسی(مبتنی بر نظریه خودتعین گری)، ارتباط موثر با دانشآموزان، توجه به تفاوت های جنسیتی (مبتنی بر تئوری هدف دستیابی)، قومیتی و افزایش شایستگی فرهنگی، استفاده از روش های تدریس مناسب و گروه بندی دانشآموزان، افزایش خودکارآمدی و شفافیت در شیوه ارزشیابی عمل کنند. علاوه بر این موارد اقداماتی در زمینه بهبود شرایط کاری معلمان و محیط کلاس درس ضروری مینماید. |
کلیدواژه ها |
انگیزش درس تربیت بدنی مشارکت فعال |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |