تاثیر برنامه حرکتی شاد بر مهارت های بنیادی و برشاخص های بدنی دختران 10-9 سال
کد مقاله : 1061-CNF
نویسندگان
مریم ادیب پور *1، اعظم حاجی احمدی2، پروانه احمدنژاد3، سارینا یکرنگی4
1ارشد ریاضی کاربردی، دانشگاه آزاد لاهیجان، لاهیجان، ایران.
2کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه پل طالشان رشت، رشت، ایران
3کارشناسی دبیری تاریخ، دانشگاه آزاد واحد شبستر، ایران.
4کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان بنت الهدی صدر رشت، رشت، ایران.
چکیده مقاله
هدف هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین تاثیر برنامه حرکتی شاد برشاخص های بدنی و مهارت های بنیادی دختران 10-9 سال بوده است. آزمودنی های تحقیق، 60 دانش آموز دختر بودند که به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصافی در دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند (هر گروه 30 نفر). در مرحله پیش آزمون، قد، وزن، درصدچربی بدن، انعطاف پذیری، استقامت عضلانی و عمومی، BMI ، WHR و مهارت های بنیادی آزمودنی ها در دو بخش مهارت های جا به جایی و کنترل شیء مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت انجام تمرینات، یک مداخله ی ورزشی هم راه با توصیه های تغذیه ای که به مدت 6 هفته، و هر روز هفته و در هر روز دو وقفه ی 10 دقیقه ای طی ساعات مدرسه (استفاده از زنگ تفریح) انجام شد برای تحلیل استنباطی و بررسی نوع و میزان اختلاف متغیر های مورد مطالعه از آزمون های ANCOVA و یومن ویتنی برای تفاوت های بین گروهی و برای تغییرات درون گروهی از آزمون های ویلکاکسون و t همبسته در سطح معنی داری 05/0P≤ تحلیل شد. یافته های تحقیق حاضر نشان داد که در متغیر های انعطاف پذیری، استقامت عضلانی، استقامت عمومی، درصدچربی، وزن بدون چربی و در ابعاد مهارت های بنیادی متغیرهای دویدن، لی لی کردن، پرش افقی، یورتمه رفتن، گرفتن و ضربه با پا؛ بین دو گروه مورد مطالعه تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین در نتایج درون گروهی در گروه تجربی، متغیرهای انعطاف، استقامت عضلانی، استقامت عمومی، BMI، درصدچربی، وزن بدون چربی و تمامی متغیرهای مهارت های بنیادی تفاوت معنی داری مشاهده شد اما در رابطه با متغیرهای BMI و WHR در بین گروه ها تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
کلیدواژه ها
تربیت بدنی، برنامه حرکتی شاد، مهارت های بنیادی، شاخص های بدنی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر