بررسی نقش کارورزی و کارآموزی در رشد حرفه ای صلاحیت های معلمان تربیت بدنی در ایران |
کد مقاله : 1065-CNF |
نویسندگان |
فاطمه پورمند * دبیر تربیت بدنی |
چکیده مقاله |
چکیده: کارورزی و کارآموزی با رویکرد معلم بنیاد در حال انجام است که در آن دانشجو معلمان تحت نظر معلم راهنمای دارای صلاحیت حرفه ای کارآموزی می گردد و هدف آن کسب شایستگی های مورد نظر در درس کارورزی و کارآموزی می باشد . تربیت و به کار گماردن تواناترین و شایسته ترین افراد برای حرفه معلمی مساله ای حیاتی است چرا که در قرن حاضر، توجه سازمان ها ونهاد ها به منظور افزایش کارایی، به مفهوم شایستگی معطوف شده است. افزایش وجود این شاخص در سازمانی چون آموزش و پرورش و درشخصیت افرادی چون معلمان لازم و ضروری است. کارآموزی و کارورزی رشته تربیت بدنی یکی از موثرترین فرایندهای اثربخشی فعالیت دانشجوی معلمان است. و برای یاری رساندن به خود و دانش آموزان برای کارورزی و کارآموزی غلبه بر ترس از تغییرمی باشد و همچنین ترویج خلاقیت و تفکر انتقادی را به ارمغان دارد و طراحی آموزشی و الگوهای برتر تدریس است. ازاین رو، می توان گفت که گزارش کارآموزی و کارآموزی رشته تربیت بدنی در افزایش سطح دانش معلمان و یادگیری دانش آموزان نقشی بی بدیل دارد. لذا هدف از این پژوهش، بررسی نقش کارورزی و کارآموزی در رشد حرفه ای دانشجو معلمان تربیت بدنی است. مقاله حاضر به صورت علمی-ترویجی و به روش اسنادی (کتابخانه ای) تهیه شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که هر مرحله از کارورزی و کارآموزی مجموع مهارت هایی را در دانشجو معلمان به وجود می آورد همچون مهارت در انتخاب و نوع تمرین و آماده شدن قبل از ورود به کلاس، مهارت در بیان ساده مطالب و قابل فهم. وظایف شغلی معلمان تربیت بدنی به دلایل مختلف دشوارتر از کار سایر معلمان و پرسنل آموزشی می باشد. |
کلیدواژه ها |
کارورزی و کارآموزی ، رشدحرفه ای، تربیت بدنی , معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |