شیوه های آموزش اثربخش دو و میدانی ویژه دانشجومعلمان آموزش تربیت بدنی (رویکرد مبتنی بر بازی)
کد مقاله : 1067-CNF (R1)
نویسندگان
روح الله محمدی میرزایی *
عضو هیئت علمی گروه آموزش تربیت بدنی پردیس شهید چمران
چکیده مقاله
اگر بخواهید فیلم اجرای دانش آموزی که حرکت تیک اف یا جهش و عبور از موانع در دو و میدانی را انجام می دهد، ارزیابی کنید.هر پاسخ بیانگر نقاط قوت و محدودیت‌های بسیار متفاوتی در دانش محتوا (CK) از سوی شما است.
وارد (2009) چهار حوزه دانش را تشریح کرد: (1) دانش آگاهی از قوانین، مقررات و ایمنی. (2) دانش آگاهی از تکنیک و تاکتیک. (3) دانش آگاهی از خطاهای دانش آموز؛ و (4) دانش آگاهی از تکالیف آموزشی. آگاهی از قوانین، مقررات و ایمنی شامل آگاهی از قوانین اولیه است که خصوصیات اساسی یک بازی یا فعالیت را مشخص می‌کند، مانند عدم برخورد به موانع در دوهای با مانع. این شامل آگاهی از آداب مقررات مانند نزدیک نشدن بیش از حد به موانع و حفظ فاصله مناسب جهت تیک اف است. همچنین شامل دانش مربوط به مسائل ایمنی مانند عدم عبور دو نفره از کنار زمین و دانستن نحوه تنظیم موانع است. حوزه دوم شامل دانش تکنیک از مهارت های مورد نیاز برای انجام یک فعالیت مانند دانستن عناصر حیاتی عبور از موانع، از قبیل دورخیز، تیک اف، عبور و فرود از موانع است. همچنین شامل دانستن تاکتیک‌هایی مانند اعمال نیرو به زمین در حین تیک اف جهت عبور مطلوب از روی موانع است. حوزه سوم بر دانش خطاهای تکنیک و تاکتیک متمرکز است. مانند مشاهده اینکه حرکت دست های و پاهای دانش آموز نادرست است یا اینکه دست مخالف و پای مخالف در حین خم شدن بالا تنه به طور مداوم به هم نزدیک می‌مانند و به عقب باز نمی‌گردند. حوزه چهارم دانش تکالیف آموزشی (مثلا دانستن طیف وسیعی از تکالیفی است که می‌تواند برای آموزش یک مهارت حرکتی استفاده شود) و بازنمایی تکالیف (مثلاً چگونه معلم اینها را از نظر مفهومی به دانش آموزان ارائه می‌دهد از نظر آنچه می‌گوید یا می‌گوید).
کلیدواژه ها
دو و میدانی، دانشجومعلم، پداگوژی، بازی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر