بررسی وضعیت دانش محتوایی پداگوژی فناورانه معلمان تربیت بدنی شهر کرمانشاه
کد مقاله : 1079-CNF
نویسندگان
الهه مجیدی *1، محمد رحیمی2، رضا شجیع2
1آموزش و پرورش ناحیه ٣ کرمانشاه
2دانشگاه پیام نور کرج
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی وضعیت دانش محتوایی پداگوژی فناورانه (TPACK) دبیران و آموزگاران تربیت بدنی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402_1401 انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و گردآوری و تحلیل داده‌ها از نوع توصیفی _ پیمایشی است. جامعه آماری، معلمان تربیت بدنی شهر کرمانشاه است و حجم نمونه براساس جدول مورگان 201 نفر انتخاب شدند. برای جلوگیری از افت نمونه 260 پرسشنامه توزیع گشت. تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق با استفاده از نرم افزار spss و لیزرل و به این منظور از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t تک نمونه‌ای) استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که در نمونه‌ی مورد مطالعه بین میانگین نمره‌ی دانش محتوایی پداگوژی فناورانه و مؤلفه‌های آن (طراحی آموزش، تلاش، اخلاق، تخصص و مهارت) با میانگین استاندارد تفاوت معناداری وجود دارد. این متغیر در بعد اخلاق کمترین و در بعد تخصص و مهارت بیشترین اختلاف را با میانگین استاندارد نشان دادند. پیشنهاد می‌شود از نتایج این پژوهش به تبیین اهداف بلندمدت آموزش و توسعه‌ی روش‌های تدریس فراگیر و نوین فناورانه در راستای تجهیز معلمان تربیت بدنی به دانش محتوایی پداگوژی فناورانه پرداخته شود.
کلیدواژه ها
دانش محتوایی پداگوژی(PCK)، دانش فناوری(TK)، دانش محتوایی پداگوژی فناورانه(TPACK)، تربیت بدنی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی