اثر توجه و خودگفتاری بر مهارت های پایه والیبال
کد مقاله : 1080-CNF
نویسندگان
اعظم پناهی، سعیده ذبیحی *، زهرا حیدری مهکویه
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف از این تحقیق تعیین میزان تاثیر توجه و خودگفتاری بر مهارت‌های پایه والیبال بود. بدین منظور جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان والیبالیست‌های پایه سنین 13 تا 15 سال بود که در پنج گروه پنج تایی (25 نفر) تقسیم شدند. ابتدا پرسشنامه اطلاعات فردی و رضایت نامه در اختیار داوطلبان هر گروه قرار داده شد و سپس با توجه به اطلاعات پرسشنامه (عدم آشنایی با مهارت پایه والیبال سرویس و پنجه) پنج گروه پنج نفره انتخاب شدند. در تمام مراحل تحقیق، آموزش گروه‌ها به صورت مجزا از یکدیگر صورت گرفت تا تداخلی در امر پژوهش پیش نیاید و جهت کاهش اثر یادگیری مشاهده‌ای، جلوگیری از خستگی به دلیل تعداد زیاد شرکت کنندگان و جهت مساوی بودن شرایط برای همه و همچنین استفاده لازم از ساعت درس تربیت بدنی توسط بقیه دانش آموزان اجرای آزمون بصورت انفرادی انجام گرفت. فرایند اجرای آزمون ها و تمرینات برای تمام گروه ها 8 هفته به طول انجامید. این تحقیق شامل پیش آزمون، اکتساب، پس آزمون و یادداری بود. خلاصه تحلیل واریانس بیانگر آن بود که اثر کانون توجه درونی (942/0 = مجذور اتا، 001/0 = p ؛ 427/10=(4.1)f)؛ کانون توجه بیرونی (936/0 = مجذور اتا، 002/0 = p ؛32/58=(4.1)f)؛ خودگفتاری آموزشی (870/0 = مجذور اتا، 007/0 = p ؛69/26=(4.1)f) و خودگفتاری انگیزشی (913/0 = مجذور اتا، 003/0 = p ؛04/42=(4.1)f) بر اکتساب و یادداری مهارت سرویس معنی‌دار می‌باشد.
کلیدواژه ها
توجه، خودگفتاری، والیبال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر