تاثیر دانش محتوای آموزشی بر عملکرد دانش آموزان اول ابتدایی و تدریس مربی در آموزش مهارتهای حرکتی ظریف و درشت |
کد مقاله : 1081-CNF |
نویسندگان |
دکتر شهرام نظری * دکترای مدیریت ورزشی استادیار دانشگاه فرهنگیان- تهران |
چکیده مقاله |
هدف این مطالعه تاثیر دانش محتوای آموزشی بر عملکرد دانش آموزان اول ابتدایی و تدریس مربی در آموزش مهارتهای حرکتی ظریف و درشت بود. برای انجام این مطالعه 30 دانش آموز 7 ساله از یک مدرسه در دسترس (میانگین قد 8/122و وزن 12/21) تهران انتخاب شدند. سپس این دانش آموزان به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه کنترل به مدت ده جلسه یک ساعته مهارتهای حرکتی بنیادی را زیر نظر یک مربی تمرین کردند. در مرحله بعد مربی در یک کارگاه دانش محتوا شرکت و سپس برای گروه تجربی مهارتهای حرکتی را متناسب با آن تمرین داد. دانش آموزان قبل و بعد از تمرین با آزمون برونینکس اوزرتسکی ارزیابی شدند و داده ها با آزمون تحلیل کواریانس مرکب آنالیز شدند. همچنین رفتار مربی با مشاهده و ثبت شیوه های تدریس او مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد گروه تجربی هم در مهارتهای حرکتی ظریف و هم در مهارتهای حرکتی درشت به طور معناداری بهتر از گروه کنترل عمل کردند(p<0/05). همچنین نتایج توصیفی مربوط به مربی نشان داد او از کلمات مفید تر و مناسبتری برای گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل استفاده کرده است. نتایج نشان میدهد دانشافزایی دانش محتوا آموزشی به مربی کمک میکند تا عملکرد فراگیران و خود او را بهبود ببخشد لذا استفاده از این کارگاه در آموزش تربیتبدنی مفید است. |
کلیدواژه ها |
دانش محتوای آموزشی، مهارت حرکتی بنیادی، مهارت حرکتی ظریف، مهارت حرکتی درشت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |