ارزیابی و مقایسه آمادگی جسمانی در بین دانش آموزان دختر و پسر پایه هفتم تا دوازدهم استان خراسان جنوبی
کد مقاله : 1084-CNF
نویسندگان
فریده تقی پور جهرمی1، مهتاب ناصح *2، سیده عذرا میرکاظمی2
1دانشگاه اصفهان
2دانشگاه بیرجند
چکیده مقاله
این مقاله به صورت چکیده بلند تنظیم شده است

مارکز و همکاران (2018) گزارش دادند که آمادگی قلبی تنفسی با پیشرفت تحصیلی در کودکان و نوجوانان 6 تا 18 ساله مرتبط است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آمادگی جسمانی در کودکان و نوجوانان با اضافه وزن و چاقی فعلی و آینده رابطه معکوس دارد (اسمیت و همکاران، 2014)، به نظر می رسد این امر از اهمیت بالایی برخوردار باشد، زیرا شیوع اضافه وزن و چاقی در بین کودکان و نوجوانان در دهه های گذشته در کشورهای توسعه یافته و همچنین در کشورهای در حال توسعه به طور چشمگیری افزایش یافته است (نگ و همکاران، 2013). اضافه وزن و چاقی در سنین جوانی با افزایش شیوع خطر قلبی عروقی، مشکلات ارتوپدی و محدودیت های روانی اجتماعی در آینده مرتبط است (ویس و همکاران، 2004)؛ علاوه بر این، اضافه وزن و چاقی منجر به کاهش کیفیت زندگی (جیا و لوبتکین ، 2005) و همچنین کاهش طول عمر افراد دارای اضافه وزن تا چندین سال (اولشانسکی و همکاران، 2005) می شود.


آمادگی جسمانی تا حدی از نظر ژنتیکی تعیین می شود، اما تا حد زیادی تحت تأثیر عوامل محیطی قرار می گیرد (اورتگا و همکاران، 2008). مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد آمادگی جسمانی کودکان و نوجوانان به عوامل قابل تغییر مانند شاخص توده بدنی (BMI) یا وضعیت وزن، استفاده از رسانه‌های الکترونیکی و فعالیت ورزشی و به عوامل غیر قابل تغییر مانند سن، جنس، وضعیت اجتماعی، اقتصادی بستگی دارد (کلاین و همکاران، 2016).
با توجه به اهمیت سلامت دانش آموزان در جامعه، تحقیق حاضر با هدف ارزیابی و مقایسه فاکتورهای آمادگی جسمانی دانش آموزان دختر و پسر پایه هفتم تا دوازدهم استان خراسان جنوبی صورت گرفت.
کلیدواژه ها
آمادگی جسمانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر