چگونه میتوانم تفاوتهای فردی و قوای جسمانی دانشآموزان را در طراحی تمرینات ورزشی لحاظ کنم؟ |
کد مقاله : 1085-CNF |
نویسندگان |
پروانه خواجه پور *1، زهرا خالقی2 1گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران |
چکیده مقاله |
در کلاس درس تربیتبدنی بکارگیری یک روش تدریس برای همهی دانشآموزان نمیتواند برای تمامی دانشآموزان کلاس به یک اندازه، مفید باشد؛ چرا که همه دانشآموزان از نظر قوای جسمانی با هم یکسان نیستند. بهتر است معلّمان تربیتبدنی به تفاوتهای فردی و قوای جسمانی دانشآموزان توجه داشته باشند و تمرینات متناسب با تواناییهای دانشآموزان را مدنظر قرار دهند. هدف از این اقدام پژوهی بررسی تفاوتهای فردی از منظر قوای جسمانی دانشآموزان و ارائه راهکارهایی برای توجّه داشتن به این تفاوتها در تمرینات ورزشی بود. در این اقدام پژوهی، تفاوتهای قوای جسمانی ۴ نفر از دانشآموزانی که از نظر قوای جسمانی با دیگر همکلاسیهای خود تفاوتهای قوای جسمانی زیادی داشتند مورد توجّه قرار گرفت و تمرینات ورزشی متناسب با این تفاوتها ارائه شد. نتایج نشان داد که تمرینات شخصی سازی شده، منجر به بهبود عملکرد فیزیکی، تسریع پیشرفت در اجرای تمرینات (مخصوصاً تمرین پاس پنجه والیبال) و افزایش رضایت حاصل از اجرای بازی یا تمرینِ این ۴ دانشآموز شد. |
کلیدواژه ها |
تفاوتهای فردی، قوای جسمانی، دانشآموزان، تمرینات ورزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |