نقش مدیران توانمند در توسعه‌ی درس تربیت‌بدنی از طریق فناوری‌های نوین
کد مقاله : 1095-CNF
نویسندگان
حسین قنبری کردیجانی1، محسن حلاجی *2، عاتکه محمودیان3
1آموزش و پرورش
2عضو هیات علمی و دبیر علمی همایش
3دبیر تربیت بدنی شهر مشهد
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، نقش به‌کارگیری مدیران توانمند در توسعه‌ی درس تربیت‌بدنی از طریق فناوری‌های نوین بود. روش پژوهش از نوع کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون (براون و کلارک،2006) انجام شد. مشارکت‌کنندگان شامل 16 نفر از متخصصان حوزه تربیت‌بدنی و فناوری‌های نوین بودند. انتخاب نمونه‌ها تا زمان دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته بود. برای بررسی روایی از بررسی با اعضا، بازرسی مجدد مسیر کسب اطلاعات، درگیری طولانی‌مدت و مقایسه مستمر و همچنین برای بررسی پایایی از پایایی باز آزمون استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، با استفاده از روش کدگذاری باز، مضامین محوری و مضامین اصلی شناسایی و استخراج شدند. تمامی روند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در نرم‌افزارمکس کیو دی‌ای نسخه2020 انجام گرفت. درنهایت 4 عامل به‌عنوان نقش‌های به‌کارگیری مدیران توانمند در توسعه‌ی درس تربیت‌بدنی از طریق فناوری‌های نوین شناسایی شدند که شامل بهره‌گیری از اصول علم مدیریت توجه به راهبردهای مدیریت فناوری بومی‌سازی فناوری‌های نوین ورزشی پایلوت فناوری ورزشی در ورزش مدارس. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می‌شود مسئولان و مدیران ستادی قبل از کاربست فناوری‌های نوین در سطح کشور ابتدا آن را به‌صورت پایلوت در چند مدرسه اجرا نموده و با آگاهی از مشکلات و راه‌حل رفع آن‌ها بادید گسترده‌تری اقدام به کاربست این فناوری‌ها در کلاس درس تربیت‌بدنی در سطوح گسترده‌تر نمایند.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: پایلوت فناوری، تربیت‌بدنی، توسعه ورزش، مدیران توانمند.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر