ارائه چارچوب مدیریت هواداران ورزشی با تمرکز بر دانش آموزان مقطع متوسطه
کد مقاله : 1100-CNF
نویسندگان
مهدی نادری نسب *1، محمد جواد حیدری2، لیلی صفاری3
1هیات علمی دانشگاه آزادقزوین
2دانشجو
3استاد دانشگاه
چکیده مقاله
چکیده
هدف از این پژوهش ارائه چارچوب مدیریت هواداران ورزشی با تمرکز بر دانش آموزان مقطع متوسطه بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران، اعضای هیئت مدیره و کارشناسان باشگاه‌های ورزشی و روسای کانون‌های هواداران باشگاه‌ها لیگ برتر فوتبال و منابع کتابخانه‌ای بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت هدفمند و دردسترس نمونه‌گیری و نظرخواهی گردید (21 نفر). ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانه‌ای نظام‌مند و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روش‌های روایی‌سنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی، ضریب کاپا). از روش کدگذاری و چارچوب‌بندی مفهومی برای تحلیل یافته‌ها استفاده گردید. چارچوب تحلیلی ارائه شده شامل چهار بخش مدیریت احساسات، نگرش هوادار تمرکز بر دانش آموزان مقطع متوسطه ، مالکیت هوادار و پیامدها می‌باشد. بخش مدیریت احساسات شامل چهار بعد لذت، مهرورزی، شگفتی مثبت و ناخشنودی می‌باشد. بخش نگرش و مالکیت هوادار نیز شامل دیدگاه هوادار تمرکز بر دانش آموزان مقطع متوسطه و ذینفعان هواداری بود. بخش سوم شامل تغییرات دانشی و اجتماعی بود. ابعاد مالی، ایجاد هویت، توسعه سیستم هواداری، رضایتمندی هواداران، و وفاداری هواداران به عنوان پیامدهای مدیریت هواداران ورزشی با تمرکز بر دانش آموزان مقطع متوسطه دوم بود. با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت که تحلیل ابعاد مدیریت احساسات تا پیامد در سیستم مدیریت هواداران با تمرکز بر دانش آموزان مقطع متوسطه یک ماهیت فرایندی دارد. بر این اساس تحلیل، برنامه‌ریزی و اقدامات راهبردی برای توسعه سیستم هواداری با تمرکز بر دانش آموزان مقطع متوسطه باید به ماهیت فرایندی این بخش، عوامل تعیین کننده در هر بخش و روابط بین آن‌ها توجه ویژه داشته باشد.
کلیدواژه ها
کلیدواژه‌ها: کانون هواداران، باشگاه‌ ورزشی، فوتبال، دانش آموزان مقطع متوسطه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی