بهبود مشکلات رفتاری و شناختی از طریق آموزش تربیت بدنی: مطالعه ای با تاکید بر دانش محتوای پداگوژیک و نظریه انگیزش خودمختاری |
کد مقاله : 1115-CNF (R1) |
نویسندگان |
ابراهیم نوروزی سیدحسنی * گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
مشکلات رفتاری و شناختی در بین دانش آموزان مقاطع دبیرستان دارای شیوع بالایی است. در این راستا، در سالهای اخیر توجه به آموزش تربیت بدنی در مدارس به عنوان یک مداخله مهم در بهبود مهارت های رفتاری و روانشناختی دانش آموزان افزایش یافته است. از بین روش های آموزش درس تربیت بدنی در بهبود مهارتهای روانشناختی، می توان به مدل جدید دانش محتوای پداگوژیک و نظریه انگیزش خودمختاری اشاره کرد که اخیرا توجه زیادی را بین پژوهشگران و معلمان به خود جلب کرده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی مداخله مدل جدید دانش محتوای پداگوژیک و نظریه انگیزش خودمختاری بر شاخص های رفتارهای ضداجتماعی، کارکرد های شناختی و تنظیم هیجان در دانش آموزان دوره اول دبیرستان انجام شد. در مجموع ۶۸ دانش آموز به صورت تصادفی به دو گروه مدل جدید دانش محتوای پداگوژیک و نظریه انگیزش خودمختاری (۳۴ نفر) و گروه کنترل (۳۴ نفر) تقسیم شدند. مداخلات مدل جدید دانش محتوای پداگوژیک و نظریه انگیزش خودمختاری و آموزش سنتی (کنترل) در ۱۲ هفته که هفته ای ۲ جلسه به مدت ۴۵ دقیقه بود، اجرا شد. همه شرکتکنندگان پرسشنامههای رفتارهای ضداجتماعی و همچنین تنظیم هیجان، و آزمون کامپیوتری کارکرد شناختی را از ابتدا تا هفته ششم و پایان مداخله تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر برای ارزیابی زمان و اثر مداخلات و تعاملات گروهی استفاده شد. آزمون rANOVA نشان داد که رفتارهای ضداجتماعی و انعطاف پذیری شناختی از ابتدا تا بعد از مداخله بهبود داشته است. علاوه براین، شرکت کنندگان گروه مدل جدید دانش محتوای پداگوژیک و نظریه انگیزش خودمختاری نمرات بالاتری را نسبت به همتایان گروه سنتی در رابطه با مهارت های تنظیم هیجان گزارش کردند. بنابراین، نتایج مطالعه حاضر تأییدی بر اثربخشی مداخله مدل جدید دانش محتوای پداگوژیک و نظریه انگیزش خودمختاری در دانش آموزان و درس تربیت بدنی بود |
کلیدواژه ها |
آموزش تربیت بدنی، دانش آموزان نوجوان، رفتارهای ضداجتماعی، مشکلات روانشناختی، انگیزش خودمختاری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |