مروری بر رفتار حرکتی و نقش آن در توانمندی کودکان و دانش آموزان |
کد مقاله : 1120-CNF |
نویسندگان |
مصطفی محمدی *1، معصومه وطن خواه2، محسن منعمی3 1دانش آموختهی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهیدباهنر بیرجند، 2دانش آموخته کارشناسی آموزش ابتدایی ،گروه روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان ، پردیس بنت الهدی صدر فردوس، 3دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور بیرجند |
چکیده مقاله |
رفتار حرکتی فرایندی می باشد که الگوهای رفتاری تعاملی کودک-محیط را شکل می دهد ، الگوهای رفتاری که نقش زیربنایی در تکامل مهارت های حرکتی و شناختی پیشرفته تر در آینده افراد ، دارا می باشد . هدف این مطالعه مروری بر رفتار حرکتی و نقش آن در توانمندی کودکان و دانش آموزان می باشد. روش پژوهش حاضر به شیوه مروری بر متون پژوهشگران گذشته و محدود شده به مباحث رفتار حرکتی ، یادگیری حرکتی ، دانش آموزان و کودکان بوده و همچنین در مدیریت مراجع و منابع از نرم افزار ENDNOTE و برای ترسیم الگوی مفهومی از نرم افزار EDRAW MAX استفاده گردید. یافته های این پژوهش چنین نشان می دهد که با توجه و اهتمام به فرایند تقویت رفتار های حرکتی در دانش آموزان و کودکان مخصوصا در بازه های اولیه زندگی و کودکی ، می توان به تقویت مهارت های حرکتی ظریف و درشت و زمینه سازی برای مهارت های پیشرفته تر در آینده دست یافت. از دیگر تاثیرات مهم تقویت رفتار حرکتی پدید آمدن توانایی یکپارچگی حسی حرکتی می باشد که علاوه بر تاثیرات هماهنگی عصبی عضلانی می تواند باعث تقویت مهارت های زیربنای یادگیری نیز شود. همچنین مشخص گردید که فقر حرکتی می تواند برای کودکان و دانش آموزان به شدت آسیب زا باشد و توصیه می گردد با خلق محیط ها و فرصت های فعال و چالش برانگیز ، فرصت واکاوی محیط برای کودکان فراهم گردد تا بازخورد های محیطی لازم توسط سیستم پردازش مرکزی مغز دریافت و تقویت شود. |
کلیدواژه ها |
رفتار حرکتی ، یادگیری حرکتی ، یکپارچگی حسی ، اختلال حرکتی ، کودکان ، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |