اولویتبندی ابعاد اثرگذار بر توسعه ورزش الکترونیک (ESport) مدارس |
کد مقاله : 1125-CNF |
نویسندگان |
احمد محمودی * استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
توسعه تربیتبدنی و ورزش زمینهساز تأمین و تربیت نیروی انسانی سالم و تندرست، بخشی از برنامههای توسعه ملی به شمار میآید. بازی های رایانهای در دهههای پایانی قرن بیستم گسترش زیادی پیدا کردند و با استقبال بسیار فزایندهای روبرو بوده اندبه طوریکه کودکان و نوجوانان به شدت تحت تاثیر این بازی ها قرار گرفته اند. این پژوهش با هدف اولویتبندی ابعاد اثرگذار بر توسعه ورزش الکترونیک (ESport) در مدارس ایران انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران تربیت بدنی مدارس شهر تهران بودند که از بین آنها 128 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه توسعه ورزش الکترونیکی محقق ساخته استفاده شد. برای سنجش روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از نظر صاحبنظران و اساتید حوه ورزش مدارس و ورزش الکترونیک استفاده شد. از ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی ابزار اندازهگیری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی از تحلیل مسیر روابط بین متغیر اصلی (مکنون) با مولفههای آن (متغیرهای مشاهده شده) با استفاده از معادلات ساختاری انجام شد. نتایج در بخش تحلیل عاملی نشان داد که در بخش توسعه ورزش الکترونیک، ابعاد زیرساخت آموزشی (85/0)، مشوقهای مالی (84/0)، زیرساخت فیزیکی (83/0)، اطلاع رسانی (81/0)، فرهنگسازی و بسترسازی ایجاد کسبوکار (79/0)، مشارکت (76/0) و زیرساخت فناورانه (59/0) به ترتیب از مهمترین ابعاد توسعه ورزش الکترونیک در مدارس بود. |
کلیدواژه ها |
ورزش الکترونیک، مدارس، فناوری، توسعه ورزش. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |