بررسی ارتباط بین نتایج آزمون غربالگری حرکتی عملکردی و نرخ بروز آسیب دانش آموزان ورزشکار مقطع متوسطه دوم
کد مقاله : 1130-CNF
نویسندگان
سمیرا آقایی *1، هادی صمدی2، محمد رحیمی2
1دانش آموخته کارشناسی ارشد
2دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین نتایج آزمون غربالگری حرکتی عملکردی و نرخ بروز آسیب دانش آموزان ورزشکار مقطع متوسطه دوم صورت گرفت. جامعه آماری این تحقیق تمامی دانش آموزان دختر ورزشکار مقطع متوسطه شهرستان زنجان در سال 1400 بودند که تعداد 100 نفر (50 نفر با سابقه آسیب دیدگی و 50 نفر بدون آسیب دیدگی) به صورت هدفمند انتخاب شدند. به منظور بررسی متغیر های تحقیق پس از اخذ فرم رضایت نامه و اندازه گیری مشخصات دموگرافی آزمودنی، از فرم ثبت آسیب و آزمون های حرکتی عملکردی هفت گانه (FMS) استفاده شده است. داده های بدست آمده پس از بررسی نرمال بودن توسط آزمون شاپیرو – ویلک، توسط آزمون تی مستقل و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون توسط نرم‌افزار spss نسخه 24 در سطح 05/0α ≤ تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس میزان ضریب همیستگی و سطح معنی داری گزارش شده بین نمره کل آزمون حرکتی عملکردی و نرخ بروز آسیب دانش آموزان ورزشکار ارتباط منفی و معنی دار بسیار قوی وجود دارد (001/0=P). همچنین با توجه به مقادیر به‌دست‌آمده از تحلیل رگرسیون، بلند کردن فعال پا (639/0=B، 004/0-=Sig، 439/14=t) و گام برداری از روی مانع (756/0=B، 001/-0=Sig، 301/6=t) و لانچ خطی (530/0=B، 001/0-=Sig، 255/7=t) تحرک پذیری شانه (501/0=B، 002/0-=Sig، 335/8=t) و پایداری چرخشی (712/0=B، 001/0-=Sig، 959/8=t) و شنای پایداری (750/0=B، 001/0-=Sig، 096/10=t) و دیپ اسکوات (699/0=B، 001/0-=Sig، 439/14=t) قابلیت پیش بینی نرخ بروز آسیب دانش آموزان ورزشکار مقطع دوم متوسطه را دارند. با توجه به نتایج به نظر می رسد که، نمرات آزمون های حرکتی- عملکردی توانایی پیشگیری مناسبی از نرخ بروز آسیب در اختیار مربیان، و درمانگران قرار می دهد. پیشنهاد می شود مربیان و ورزشکاران همراه با دیگر آزمایشات پزشکی، ازآزمون های عملکردی (FMS) برای پیش بینی نرخ بروز آسیب استفاده نمایند.
کلیدواژه ها
نرخ بروز آسیب، آزمون های عملکردی حرکتی (FMS)، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر