بررسی رابطه مدیریت دانش با توسعه کیفیت زندگی ورزشی با نقش واسطه ای توسعه پداگوژیکی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان
کد مقاله : 1138-CNF
نویسندگان
طاهره انبارلو *
کارشناسی ارشد مدریت ورزشی پیام نور تهران جنوب
چکیده مقاله
هدف از انجام تحقیق بررسی رابطه مدیریت دانش با توسعه کیفیت زندگی ورزشی با نقش واسطه ای توسعه پداگوژیکی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل تمام دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان به تعداد 26528 نفر است که با مراجعه به جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه ای چندمرحله ای، انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه مدیریت دانش بر اساس نظریه‌ی نوناکا (1995) و پرسشنامه کیفیت زندگی شخصی در ورزش از نجات (۱۳۸۷) استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه‌ی معنادار بین مدیریت دانش با توسعه کیفیت زندگی ورزشی با نقش واسطه ای توسعه پداگوژیکی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر زنجان وجود دارد. در نتیجه مدیریت دانش و توسعه پداگوژیکی به طور مشترک به توسعه دانش و مهارت‌های فردی کمک می‌کنند. با توجه به اینکه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم در فرآیند یادگیری و آموزش قرار دارند، ترکیب این دو عامل می‌تواند بر توسعه کیفیت زندگی ورزشی آن‌ها تأثیرگذار باشد. با توسعه پداگوژیکی، آن‌ها مهارت‌های آموزشی خود را بهبود داده و بهترین روش‌ها و راهبردها را در انتقال دانش ورزشی به دیگران به‌کار ببرند.
کلیدواژه ها
مدیریت دانش، کیفیت زندگی ورزشی، توسعه پداگوژیکی، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر