تبیین رابطه مهارت های پداگوژیکی با سبک رهبری خدمت‌گزار مدیران و عملکرد ورزشی معلمان تربیت‌بدنی شهر بیرجند
کد مقاله : 1140-CNF
نویسندگان
فهیمه دستی گردی *1، معصومه کدخدا2، اعظم مصلحی3
1کارشناسی ارشد فیزیولوژی دانشگاه بیرجند ,و دبیر تربیت بدنی آموزشگاهها
2کارشناسی ارشدمدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور ,و دبیر تربیت بدنی آموزشگاهها
3کارشناسی ارشد و دبیر تربیت بدنی آموزشگاهها
چکیده مقاله
هدف از انجام تحقیق تبیین رابطه مهارت های پداگوژیکی با سبک رهبری خدمت‌گزار مدیران و عملکرد ورزشی معلمان تربیت‌بدنی شهر بیرجند بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل تمام معلمان شهر بیرجند به تعداد 325 نفر است که با مراجعه به جدول مورگان حجم نمونه 181 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ‎ساده انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه رهبری خدمتگزار پترسون (2005) و پرسشنامه عملکرد ورزشکاران چاربونیو (2001) و پرسشنامه مهارت های پداگوژیکی صداقت و همکاران (1399) استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه‌ی معنادار بین مهارت های پداگوژیکی با سبک رهبری خدمت‌گزار مدیران و عملکرد ورزشی معلمان تربیت‌بدنی شهر بیرجند وجود دارد. در نتیجه مدیران با سبک رهبری خدمت‌گزار می‌توانند برای معلمان تربیت بدنی فضایی حمایت‌کننده ایجاد کنند. این فضا شامل ارائه پشتیبانی، اعتماد و تشویق به نوآوری و ابتکار است. مدیران می‌توانند با گوش دادن به نیازها و مشکلات معلمان، رفع موانع و ایجاد فرصت‌های موفقیت برای آن‌ها، انگیزه و اعتماد معلمان را تقویت کنند و آن‌ها را تشویق به ارائه ایده‌ها و استفاده از روش‌های نوین آموزشی کنند.
کلیدواژه ها
مهارت های پداگوژیک، رهبری خدمت‌گزار، عملکرد ورزشی، معلمان تربیت‌بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر