مختصات محتوایی طرح درس آموزش تربیت بدنی و ورزش بر اساس آموزه های علم پداگوژی
کد مقاله : 1160-CNF
نویسندگان
امید اردستانی *
دکترای رفتار حرکتی مربی مدیر گروه آمورش تربیت بدنی چمران
چکیده مقاله
واژه پداگوژی که به طورمعمول به عنوان رویکرد تدریس شناخته می شود، به عنوان یک رشته دانشگاهی به مطالعه چگونگی انتقال دانش و مهارت در زمینه های آموزشی پرداخته و تعاملاتی را که در طول یادگیری اتفاق می افتد، در نظر می گیرد.
نظریه های پداگوژیکی به طور فزاینده ای دانش آموز را به عنوان کنشگر و معلم را به عنوان تسهیل کننده معرفی می کنند. رایج ترین رویکرد این است که آن را به عنوان مطالعه یا علم روش های تدریس تعریف کنیم. از این نظر، پداگوژی، روش شناسی تعلیم و تربیت است که به عنوان یک روش، راه‌ها و شیوه‌هایی را که می‌توان برای تحقق اهداف آموزش مورد استفاده قرار داد، بررسی می‌کند. در حالی که پداگوژی ورزشی بیشتر به عنوان زیرشاخه‌ای از علوم ورزشی در نظر گرفته می‌شود، پایه‌های نظری آن نیز مبتنی بر علوم آموزش عمومی است. بنابراین، به عنوان یک زیررشته علمی، پداگوژی ورزش با هر دو زمینه، علوم ورزشی و آموزش، متحد است.
اهداف تدریس، برنامه درسی، روش‌های تدریس، ارتباط با دانش‌آموزان، تنوع فعالیت‌ها، استفاده از فناوری، تعامل با محتوا، ارزیابی یادگیری، تشویق و تحسین مواردی هستند که در پداگوژی مورد بحث قرار می گیرند.
از مطالعات بعمل آمده چنین استنباط می شود که پداگوژی در تربیت بدنی و ورزش، مطالب و محتوای یاددهی - یادگیری، روش‌های تدریس، اتخاذ روش های اصولی برای ارتقاء سطح اجرای فعالیت‌های بدنی به منظور بهبود و توسعه یادگیری مهارت‌های دانش‌آموزان و یا دانشجویان در حیطه های تعلیم و تربیت را مدیریت می‌کند.
کلیدواژه ها
محتوا؛ طرح درس؛ آموزش تربیت بدنی؛ پداگوژی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی