طراحی الگوی عوامل اثرگذار بر کیفیت بخشی دوره های آموزش ضمن خدمت معلمان تربیت بدنی: رویکردی ترکیبی |
کد مقاله : 1165-CNF |
نویسندگان |
عبدالحمید شمسی *1، حسین عیدی2، سیده آزاده حسنی3، معصومه امیری4 1دبیر تربیت بدنی / آموزش و پرورش فارس / مرودشت کدپرسنلی 93991413 2استاد دانشگاه رازی کرمانشاه 3آموزش و پرورش کرمانشاه دبیر تربیت بدنی 4دبیر تربیت بدنی / آموزش و پرورش فارس/ مرودشت کدپرسنلی 12973880 |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی عوامل اثرگذار بر کیفیت بخشی دوره های آموزش ضمن خدمت معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه بود. روش پژوهش از نوع آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی خبرگان درس تربیت بدنی، مدرسان دوره های ضمن خدمت و کارشناسان تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش استان کرمانشاه بود. جامعه آماری بخش کمی پژوهش کلیه معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در مدارس دولتی پسرانه و دخترانه که دارای سابقه شرکت در دوره های آموزش ضمن خدمت این درس (1101 نفر) بودند، را شامل می شد که 285 نفر بر مبنای جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی، نمونه گیری به شکل هدفمند و گلوله برفی بود یافته های پژوهش نشان داد که 5 مقوله اثر گذار بر کیفیت بخشی دوره های آموزش ضمن خدمت شامل محتوای آموزش، زیر ساخت ها، منابع انسانی، شرایط انگیزشی و موقعیتی بودند. بر اساس یافته های این پژوهش پیشنهاد می گردد که برای توسعه و بهبود کیفیت دوره های ضمن خدمت معلمان باید بر مقوله های استخراجی از این پژوهش متمرکز شد که از این طریق مسئولان و برنامه ریزان برگزاری این دوره ها بتوانند نیازها، اولویت ها و ملزومات بهبود کیفیت بخشی این دوره ها را شناسایی کرده و با توجه به شاخص های شناسایی شده؛ دست به اقدامات مناسب و شایسته در این راستا بزنند. |
کلیدواژه ها |
آموزش، کیفیت بخشی، ضمن خدمت، معلمان تربیت بدنی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |