آیا خستگی می‌تواند موجب اختلال در تعادل پویای دانش‌آموزان نوجوان شود؟
کد مقاله : 1166-CNF
نویسندگان
محمد کلانتریان *1، سمانه صمدی2، علی رضایی3
1دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی
2دانشجوی کارشناسی ارشد آسیب شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران
3دکترای فیزیولوژی ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
چکیده مقاله
تعادل پویا نقش مهمی در پیشگیری از سقوط و بروز آسیب احتمالی در دانش‌آموزان دارد. خستگی به عنوان یک عامل مداخله‌گر ممکن است بر میزان تعادل پویای دانش‌آموزان اثرگذار باشد. لذا هدف از تحقیق حاضر پاسخ به این سوال است که آیا خستگی می‌تواند موجب اختلال در تعادل پویای دانش‌آموزان نوجوان شود؟ تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی می‌باشد. آزمودنی‌های تحقیق را تعداد 20 نفر از دانش‌آموزان پسر نوجوان از بین جامعه آماری تشکیل داده است. انتخاب آزمودنی‌ها بصورت در دسترس و بر اساس معیارهای ورود از تحقیق صورت گرفت. تعادل پویای آزمودنی‌ها قبل و بعد از اعمال پروتکل خستگی عملکردی، بوسیله آزمون تعادل پویای Y مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. زمانی آزمودنی به خستگی می‌رسید که بر اساس مقیاس بورگ، عدد 17 به بالا را گزارش می‌کرد. به منظور بررسی تغییرات درون‌گروهی متغیرهای تحقیق در دو مرحله پیش و پس‌آزمون، از آزمون تی زوجی استفاده شد. نتایج آزمون تی زوجی نشان داد که پس از اعمال پروتکل خستگی بین میانگین امتیازات تعادل پویای آزمودنی‌ها در هر سه جهت قدامی، خلفی-داخلی و خلفی-خارجی در مرحله پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون تفاوت معنی‌داری وجود دارد(05/0P<). با توجه به آنکه ممکن است دانش‌آموزان در طول زنگ ورزش و یا در طول ساعات حضور در مدرسه با خستگی مواجه شوند، لذا به کلیه معلمان ورزش مدارس توصیه می‌شود جهت به تاخیر انداختن ظهور خستگی و احتمال سقوط و بروز آسیب در دانش‌آموزان، نسبت به انجام تمرینات آمادگی جسمانی و متناسب با سنین نوجوانی، اقدام نمایند.
کلیدواژه ها
تعادل پویا، خستگی، دانش‌آموز، سقوط، آسیب
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر