رابطه حمایت خودمختاری معلم با کاهش ترس از شکست دانش آموزان با میانجی گری انگیزش خودمختاری دانش آموزان |
کد مقاله : 1175-CNF |
نویسندگان |
کامران عیدی پور *1، یداله آزادی2، کیومرث دمساز2، امید جهانسوز2، علی ترابی2 1عضو عیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر اصفهان 2عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران تهران |
چکیده مقاله |
هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه حمایت خودمختاری معلم با کاهش ترس از شکست دانش آموزان با میانجی گری انگیزش خودمختاری دانش آموزان بود. روش تحقیق به صورت همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم در شهر تهران می باشد. ابزار مورد استفاده تحقیق سه پرسش نامه استاندارد انگیزش خودمختاری هاگر و همکاران (2007)، ادراک حمایت خودمختاری بلک و دسی(2007)، ترس از شکست کونروی و همکاران(2002)، بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. مهمترین نتایج نشان داد که، حمایت خودمختاری معلم تاثیر معکوس و منفی بر ترس از شکست دانش آموزان دارد. انگیزش خودمختاری نقش میانجی 27/0- در رابطه حمایت خودمختاری معلم با ترس از شکست ایفا می کند. معلمان تربیت بدنی می توانند؛ از رفتارهای حمایتی خودمختاری در جهت انگیزش دانش آموزان برای انتخاب در تصمیم گیری ها استفاده کنند و به این ترتیب در کاهش ترس از شکست موفق باشند. |
کلیدواژه ها |
حمایت خودمختاری، ترس از شکست، انگیزش خودمختاری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |