مثال های متنوع برای حیطه های اهداف رفتاری در زمینه رشته تربیت بدنی |
کد مقاله : 1176-CNF |
نویسندگان |
امیرمهدی رغبتی *1، زهرا جوادی1، حدیث نجفی نیا2 1دبیر رسمی درس تربیت بدنی در آموزش و پرورش 2دبیر رسمی تربیت بدنی در آموزش وپرورش |
چکیده مقاله |
بنجامین بلوم پژوهش گر و محقق حوزه روانشناسی، طبقه بندی اهداف آموزش و یادگیری را با کمک همکارانش ترسیم نمود. این اهداف شامل سه سطح شناختی، عاطفی-اجتماعی و روانی حرکتی می باشد. این سطوح یادگیری هر کدام بخش هایی دارند که به ترتیب طبقه بندی می شوند. سطح شناختی شامل: دانش،فهمیدن، به کار بستن، تحلیل، ترکیب و ارزشیابی و قضاوت می باشد. سطح عاطفی- اجتماعی شامل: دریافت و توجه کردن، پاسخ دادن، ارزشگذاری، سازماندهی ارزش ها و تبلور ارزش های سازمان یافتهدر شخصیت می باشد. سطح روانی-حرکتی شامل: مشاهده و تقلید، اجرای عمل بدون کمک، دقه در عمل، هماهنگی حرکات و عادی شدن عمل می باشد. برای هریک از بخش های سطوح یادگیری، یک مثال عادی و چند مثال مربوط به تربیت بدنی که در کلاس ها و گروه های تربیت بدنی به اشتراک گذاشته و در کلاس درس ارائه شده را نوشته ایم که تفهیم این طبقه بندی را برای دانشجویان و معلمان تربیت بدنی آسان می کند؛ همچنین در جمع بندی این مقاله، ارتباط حیطه های سه گانه در آموزش و یادگیری، با مثال تبیین شده است. |
کلیدواژه ها |
تربیت بدنی، بلوم، سطوح یادگیری، اهداف. مثال. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |