تأثیر ذهن آگاهی برموفقیت شغلی معلمان تربیت بدنی شهر کرمان با نقش میانجی سازگاری
کد مقاله : 1181-CNF
نویسندگان
علیرضا بیدرانی *
کارمند هلال احمر
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ذهن آگاهی بر موفقیت شغلی معلمان تربیت بدنی شهر کرمان با نقش میانجی سازگاری بود. روش تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی بود. جامعه آماری را کلیه معلمان تربیت بدنی شهر کرمان به تعداد تقریبی 480 نفر تشکیل داده بودند. نمونه آماری براساس جدول مورگان، 214 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار تحقیق، سه پرسشنامه موفقیت شغلی نبی (2001)، ذهن آگاهی بائر و همکاران (2006) و سازگاری شغلی دﻳﻮﻳﺲ و ﻻﻓﻜﻮاﻳﺴﺖ (1991) با مقیاس 5 گزینهای لیکرت بود. روایی ابزار با استفاده از نظرات 9 تن از اساتید مدیریت ورزشی، همچنین پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ (79/0=α) و روایی همگرا (تحلیل عاملی تأییدی) تأیید گردید. تحلیل یافتهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار SPSS22 و نرم افزار Smart Pls 3 انجام شد. نتایج نشان داد که ذهنآگاهی با ضریب (54/0) اثر مثبت و معنی داری بر موفقیت شغلی و با ضریب (78/0) اثر مثبت و معنی داری بر سازگاری شغلی دارد. سازگاری شغلی نیز با ضریب (38/0) اثر مثبت و معنیداری بر موفقیت شغلی دارد. طبق نتایج آزمون سوبل (33/3)، اثر ذهن آگاهی بر موفقیت شغلی با نقش میانجی سازگاری شغلی معنیدار بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که ذهنآگاهی میتواند مقولهای جدی برای سازمان آموزشوپرورش در کشور باشد. این پدیده میتواند معلمان ورزشی موفق در حرفه را در مدارس به وجود آورد و از این طریق موجبات پیشرفت و ارتقای مدارس در حیطههای ورزشی را فراهم آورد.
کلیدواژه ها
ذهن آگاهی،سازگاری شغلی،سازمان آموزش و پرورش،معلمان تربیت بدنی، موفقیت شغلی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر