تاثیر هشت هفته برنامه جامع گرم کردن11+نونهالان فیفا بر فاکتورهای آمادگی جسمانی دانش آموزان
کد مقاله : 1185-CNF
نویسندگان
دکتر محمدابراهیم مرجانی *1، محمد خالد دودمان2، فخرالدین حسن لویی3
1استادیار فیزیولوژی ورزشی پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان تهران
2دبیر تربیت بدنی، عضو پژوهشسرای دکتر حسابی
3ذبیر تربیت بدنی
چکیده مقاله
هدف: بررسی اثربخشی هشت هفته برنامه جامع گرم کردن11+ نونهالان فیفا بر فاکتورهای آمادگی جسمانی(چابکی، تعادل ایستاء و تعادل پویا) دانش آموزان رده سنی زیر14سال انجمن فوتبال دانش آموزی بود.
روش: این تحقیق،آزمایش- میدانی بود که درآن دانش آموزان به دو کلاس متفاوت بطورتصادفی، یکی درگروه آزمایش(22نفر)ودیگری درگروه کنترل(22نفر) انتخاب شدند. برای اندازه گیری تعادل ایستا از آزمون لک لک و برای اندازه گیری تعادل پویا از آزمون راه رفتن روی چوب موازنه وبرای اندازه گیری چابکی از آزمون دو رفت وبرگشت4×9متر مورداستفاده قرارگرفت. ابتدا آزمودنیهای در دو گروه پیش آزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش به مدت هشت هغته که هرهفته 3جلسه به مدت 20 دقیقه،به اجرای برنامه جامع گرم کردن11+نونهالان فیفا بصورت انفرادی، گروهی پرداخته اند.
یافته ها: نتایج تفاوت میانگینهای پیش آزمون وپس آزمون دو گروه آزمایش و کنترل نشان داد که شرکت در برنامه جامع 11+فیفا موجب شد که آزمودنیهای گروه آزمایش درمقایسه با گروه کنترل ،آمادگی جسمانی مرتبط با مهارتهای ورزشی(چابکی، تعادل ایستاء و تعادل پویا) خود را افزایش داده اند. این تفاوت درسطح اطمینان 05/0p≤ و 01/0p≤معنادار بود. همچنین درمقایسه تکی بین چابکی، تعادل ایستاء وتعادل پویا گروه آزمایش و کنترل نشان داد که این مولفه ها، در گروه آزمایش درسطح05/0p≤ تاثیر معناداری داشتند. همچنین بین نمره های پس آزمون چابکی وتعادل ایستاء، چابکی وتعادل پویا گروه آزمایش رابطه مثبت ومعنادارمشاهده شد.
نتیجه گیری: برنامه جامع گرم کردن11+نونهالان فیفا باعث بهبودی فاکتورهای آمادگی جسمانی دانش آموزان شد، میتوان گفت که از برنامه گرم کردن جامع 11+فیفا جهت ارتقاء و بهبودی فاکتورهای آمادگی جسمانی دانش آموزان نیز بهره برد.
کلیدواژه ها
تعادل ، چابکی، برنامه جامع گرم کردن 11+ ،فیفا، آمادگی جسمانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی