مربیگری همتا در تربیت معلم با تمرکز بر رشته تربیت بدنی
کد مقاله : 1205-CNF
نویسندگان
خسرو نظری *1، امید جهانسوز2
1عضو هیات علمی
2دکترای رفتار حرکتی مربی مدیر گروه آمورش تربیت بدنی چمران
چکیده مقاله
هدف این مقاله تبیین و توصیف مربیگری با تاکید بر مربیگری همتا در رشته تربیت بدنی در مراکز تربیت معلم است. واکاوی اسناد داخلی و خارجی مرتبط با مربیگری بعنوان جامعه تحقیق در حوزه تربیت بدنی نشان داد که مربیگری همتا پیش از خدمت می تواند مانع از ترک نومعلمان تربیت بدنی در حرفه معلمی شود. جستجو در سایت ها، شبکه ها و تارنماهای داخلی و خارجی با اصطلاحات و واژه های مربیگری، مربیگری در تربیت معلم، مربیگری در تربیت بدنی و ... نشان داد که تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده و لذا نیاز است تا در این زمینه پژوهش های میدانی، کاربردی، واکاوی و تحلیل اسناد، کلینیکی، آزمایشی و ... انجام شود. یافته های واکاوی اسناد این مطالعه نشان داد که آموزش مربیگری همتا پیش از شروع بکار رسمی معلمان در دوره تربیت معلم می تواند از ترک زودهنگام و استرس و اضطراب ناشی از مواجه شدن با واقعیت های محیط آموزشی بکاهد و باعث شود تا معلمان با آسودگی خاطر بیشتری مسیر پرفراز و فرود حرفه معلمی را ادامه دهند. نتایج این مطالعه و سایر پژوهش های مشابه می تواند به سیاستگذاران و برنامه ریزان در دانشگاه فرهنگیان بعنوان تنها دانشگاه حاکمیتی و راهبردی کمک نماید با تامل و بازنگری سرفصل ها، محتوای دروس و روش های آموزش در رشته تربیت بدنی، دانشجو معلمان را قبل از مواجه شدن با واقعیت های پنهان حرفه معلمی در رشته تربیت بدنی بصورت عملیاتی آشنا نمایند تا آنها بتوانند با واقعیت های آشکار و پنهان حرفه معلمی معقولانه و علمی رفتار نمایند.
کلیدواژه ها
مربیگری همتا، تربیت معلم، تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر