تأثیر بازیهای ویدئویی فعال بر خودکارآمدی در کودکان عادی و بیش فعال |
کد مقاله : 1227-CNF (R1) |
نویسندگان |
عهدیه یداله زاده * استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر بازیهای ویدئویی فعال بر خودکارآمدی در کودکان عادی و بیش فعال بود. روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه تجربی است که با طرح پیشآزمون-پسآزمون انجام شد. جامعه آماری مطالعه حاضر را کلیه دانشآموزان دختر 7 تا 9 سال مدارس ابتدایی شهرستان قرچک در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. با استفاده از نشانگرهای اختلال ADHD و بر اساس مقیاس درجهبندی کانرز، دانش-آموزان مشکوک به اختلال بیش فعالی توسط والدین شناسایی شدند. از بین دانش آموزان مدارس شهرستان قرچک 30 نفر به صورت در دسترس از بین افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی و 30 نفر به صورت تصادفی از بین افراد عادی انتخاب شد. پیشآزمون خودکارآمدی قبل از شروع جلسههای تمرین از تمامی شرکتکنندگان به عمل آمد. آزمودنی های هر دو گروه به انجام هشت هفته تحت مداخله بازی های ویدئویی فعال پرداختد. این بازیها به مدت 30 دقیقه (هرکدام 15 دقیقه) در هر جلسه و سه جلسه در هفته انجام شد. پس از تکمیل جلسههای بازیهای ویدئویی فعال، مجدداً آزمون خودکارآمدی به عنوان پسآزمون در یک جلسه جداگانه اجرا شد. از آزمون تحلیل مرکب 2 در 2، جهت مقایسه پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نتایج نشان داد که در متغیر خودکارآمدی در پیشآزمون بین کودکان عادی و بیش فعال تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0 |
کلیدواژه ها |
کلیدواژهها: بازی ویدئویی فعال، خودکارآمدی، اختلال نقص توجه و بیش فعالی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |