تحلیل و تبیین ساختارهای تشکیلاتی و حمایتی از ورزش تربیتی و تربیت بدنی مدارس
کد مقاله : 1228-CNF
نویسندگان
دکتر منصوره شهرکی1، جمشید جلیلوند *2
1استادیار رفتارحرکتی دانشگاه زابل
2هیات علمی
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، تحلیل و تبیین ساختارهای تشکیلاتی و حمایتی از ورزش تربیتی و تربیت بدنی مدارس بود. طرح تحقیق از نوع کیفی، و از نظر نتایج کاربردی و توصیفی-تحلیلی و روش اجرا تحقیق از نوع مطالعات میدانی و به شکل کتابخانه‌ای بود. در این روش تحقیق، پژوهشگر با مطالعه اسناد بالادستی و یافته‌های پژوهش‌های قبلی و با استخراج و نظام دهی به یافته‌های تحقیقات و اسناد به دنبال ساختاردهی و جمع‌بندی داده‌ها و اطلاعات پراکنده جهت کاربست نتایج و یافته‌ها می‌باشد. سپس، با استفادة نظام‌مند از داده‌های اسنادی، به استخراج و تحلیل مستندات اقدام شد. داده‌های موردنیاز برای شناخت سازمان‌های مسئول در ورزش تربیتی و نهادهای آموزشی فعال در سایر حوزه‌های ورزش (همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای) نیز با مطالعة قانون اهداف، وظایف و تشکیلات سازمان‌های مختلفی که در عرصة ورزش فعالیت دارند، از طریق مراجعه به وب سایت‌های سازمان‌ها و همچنین، مطالعة اساسنامة تشکیلاتی و کتب و برنامه‌های راهبردی سازمان‌های مربوط جمع‌آوری شدند. سپس، دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در حوزة ورزش تربیتی که در این حوزه دارای اهداف، وظایف و مسئولیت‌های قانونی بودند، با ذکر استناد قانونی در جدولی ارائه و با توجه به تحلیل اسناد مربوط، وظایف هریک از دستگاه‌های مربوط در حوزة ورزش تربیتی مشخص شد و با جمع‌بندی آنها ساختار موجود ورزش تربیتی ایران تحلیل و مدلی برای ساختارهای تشکیلاتی و حمایتی از ورزش تربیتی در ایران ارائه شده است.
پیشنهاد می‌شود، برای توسعه تحولی تربیت بدنی و ورزش در ایران تمامی نهادهای تشکیلاتی در قالب یک نظام یکپارچه و با حذف تمام موازی کاری‌ها با تدوین لایحه‌های قانونی و فارغ از جزیره‌های ساختاری و سازمانی در جهت تعالی و توسعه ورزش تربیتی که مسیر زیربنایی توسعه و تحول ورزش قهرمانی، همگانی و حرفه‌ای است و با همکاری، همدلی و مشارکت همه جانبه موجبات تعالی ورزش تربیتی و به تبع آن ورزش ایران را فراهم سازند.
کلیدواژه ها
ورزش تربیتی، تربیت بدنی در مدارس، ساختارهای ورزشی، آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی