رابطه بین هویت ورزشی و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان
کد مقاله : 1229-CNF
نویسندگان
دکتر محمدابراهیم مرجانی *
استادیار فیزیولوژی ورزشی پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
زمینه و هدف: پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ابعاد هویت ورزشی و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان مدارس متوسطه شهرستان پیرانشهر بود.
روش کار: روش تحقیق، همبستگی و از نوع کاربردی بوده و جامعه آماری آن دانش آموزان شهرستان پیرانشهر شامل: کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه دولتی و غیردولتی بودند که نمونه نهایی به صورت تصادفی و سهمیه‌ای از بین آن‌ها انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل: پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و پرسشنامه هویت ورزشی چزلاک (2004) بود که روایی و پایایی آنها نیز به تأیید رسیده بود. روش‌های آماری استفاده شده، آمار توصیفی و آمار استنباطی آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون بود و از نرم افزار23 SPSS برای تجزیه و تحلیل این کار درسطح خطای5درصد استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج آزمون همبستگی بین هویت ورزشی و اعتیاد به اینترنت نشان داد که بین ابعاد هویت ورزشی و ابعاد آن با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی و معناداری وجود دارد ( هویت خود 30/0- = r، هویت اجتماعی 23/0- = r، انحصارگرایی 30/0- = r، تأثیرپذیری مثبت 30/0- = r، تأثیرپذیری منفی 31/0- = r، 001/0> P ) .
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که هر چه هویت ورزشی در دانش آموزان بالاتر باشد اعتیاد به اینترنت در آن‌ها کمتر می‌شود.
کلیدواژه ها
هویت ورزشی، اعتیاد به اینترنت، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی