رابطه بین هویت ورزشی و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان |
کد مقاله : 1229-CNF |
نویسندگان |
دکتر محمدابراهیم مرجانی * استادیار فیزیولوژی ورزشی پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان تهران |
چکیده مقاله |
زمینه و هدف: پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ابعاد هویت ورزشی و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان مدارس متوسطه شهرستان پیرانشهر بود. روش کار: روش تحقیق، همبستگی و از نوع کاربردی بوده و جامعه آماری آن دانش آموزان شهرستان پیرانشهر شامل: کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه دولتی و غیردولتی بودند که نمونه نهایی به صورت تصادفی و سهمیهای از بین آنها انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل: پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و پرسشنامه هویت ورزشی چزلاک (2004) بود که روایی و پایایی آنها نیز به تأیید رسیده بود. روشهای آماری استفاده شده، آمار توصیفی و آمار استنباطی آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون بود و از نرم افزار23 SPSS برای تجزیه و تحلیل این کار درسطح خطای5درصد استفاده گردید. یافتهها: نتایج آزمون همبستگی بین هویت ورزشی و اعتیاد به اینترنت نشان داد که بین ابعاد هویت ورزشی و ابعاد آن با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی و معناداری وجود دارد ( هویت خود 30/0- = r، هویت اجتماعی 23/0- = r، انحصارگرایی 30/0- = r، تأثیرپذیری مثبت 30/0- = r، تأثیرپذیری منفی 31/0- = r، 001/0> P ) . نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که هر چه هویت ورزشی در دانش آموزان بالاتر باشد اعتیاد به اینترنت در آنها کمتر میشود. |
کلیدواژه ها |
هویت ورزشی، اعتیاد به اینترنت، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |