مروری بر سواد جسمانی - بدنی و کاربرد های آن در تعلیم و تربیت |
کد مقاله : 1245-CNF |
نویسندگان |
مصطفی محمدی *1، سیمین عبدی آذر بره کتانلو2، فرشته نجاری فام2 1دانش آموختهی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهیدباهنر بیرجند، 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی گروه روانشناسی و علوم تربیتی، پردیس فاطمه الزهرا ، آذربایجان شرقی، |
چکیده مقاله |
سواد جسمانی و سواد بدنی به عنوان فرایند های و فعالیت هایی که شخص را با قرار دادن در محیط ها یا فعالیت های چالش برانگیز ، زمینه رشد مهارت های بنیادین و حرکتی را فراهم می آورد که در سایه ی این رشد ، عزت نفس و حس رضایت در افراد افزایش می یابد و افراد به بالندگی حرکتی نائل می آیند .هدف این مطالعه سواد جسمانی-حرکتی و کاربرد های آن در تعلیم و تربیت بود. روش پژوهش حاضر به شیوه مروری بر متون پژوهشگران گذشته و محدود شده به مباحث سواد جسمانی ، سواد بدنی ، سواد حرکتی ، تربیت بدنی ، حرکت و ورزش بوده است و همچنین در مدیریت مراجع و منابع از نرم افزار ENDNOTE و برای ترسیم الگوی مفهومی از نرم افزار EDRAW MAX استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد که مهم ترین عنصر در تقویت سواد جسمانی و بدنی در کودکان و دانش آموزان ، برنامه ریزی و توجه به برنامه درسی در خلق محیط ها و بازی های مبتنی بر یادگیری فعال می باشد که در کنار جذاب بودن ، کودکان را در مورد اهمیت حرکت و پویایی در طول عمر به تفکر وا دارد. همچنین برای کودکان نیز این مسئله اهمیت بیشتری دارد که لذا در سنین کودکی مهارت های بنیادین شکل می پذیرند و اگر فقر حرکتی در این سنین رخ دهد ، امکان بروز اختلالات یادگیری و حرکتی ، شناختی و عاطفی نیز وجود خواهد داشت. |
کلیدواژه ها |
سواد جسمانی ، سواد بدنی ، حرکات بنیادین ، تربیت بدنی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |