تحلیل محتوای کیفی کتب درسی دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران از منظر گرایش به ورزش |
کد مقاله : 1256-CNF |
نویسندگان |
طیبه تجری *1، آرزو بهشتی فر2، شادمهر پاکزاد3 1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، گرگان، ایران. 3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، گرگان، ایران. |
چکیده مقاله |
در علم ارتباطات کتاب از رسانههای دانش جمعی مهم و تاثیرگذار و با ویژگی ماندگاری است. کتاب های درسی به عنوان وسیله انتقال محتوا به لحاظ آموزش و انتقال مفاهیم پایههای کارکردی مهم و بنیادی در آموزش دارد. پژوهش حاضر باهدف تحلیل کتب درسی دوره ابتدایی از منظر گرایش به ورزش با روش تحلیل محتوای کیفی مقولهبندی قیاسی انجامشده که جامعه تحقیق موردنظر کلیه کتابهای درسی دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بوده است. حجم نمونه در این تحقیق کتاب علوم تجربی تمامی پایههای ابتدایی، کتاب فارسی پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی و کتاب هدیههای آسمانی پایه ششم ابتدایی بوده است. نتایج تحقیق بهدستآمده شامل مقولههای ورزشکار، ورزش کردن، امنیت روانی، عزتنفس و سلامت روان میباشد. یافتهها حاکی از آن است که کتابهای درسی دوره ابتدایی از منظر گرایش به ورزش ضعیف عمل کرده و توجه چندانی به ورزش که امری مهم در هر جامعهای میباشد، نکرده است و اینکه در کتابهای علوم تجربی پایه دوم و سوم ابتدایی و فارسی پایه چهارم ابتدایی اشارهای به ورزش و مقولههای آن نکرده است. |
کلیدواژه ها |
گرایش به ورزش، تحلیل محتوای کیفی، کتب درسی، دوره ابتدایی، نظام آموزشی ایران. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |