بررسی نقش توسعه مهارت های پداگوژیکی و احساس تعلق به مدرسه با بهره وری نیروی انسانی در معلمان تربیتبدنی استان ایلام |
کد مقاله : 1258-CNF |
نویسندگان |
مهین خیراللهی پور *1، نسرین رحمی2، زینب اسدزاده3 1کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی - آموزش و پرورش ایلام 2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه باختر ایلام - آموزش و پرورش ایلام 3آموزش و پرورش ایلام مدرسه کوشا کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه باختر |
چکیده مقاله |
هدف از انجام تحقیق بررسی نقش توسعه مهارت های پداگوژیکی و احساس تعلق به مدرسه با بهره وری نیروی انسانی در معلمان تربیتبدنی استان ایلام بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان تربیتبدنی استان ایلام بودند (635 نفر). با مراجعه به جدول مورگان، تعداد 242 نفر به صورت نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه بهرهوری نیروی انسانی جاهد (1385) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه براون و ایوانز (2000) و پرسشنامه مهارتهای پداگوژیکی صداقت و همکاران (1399) استفاده شد. نتایج نشان داد رابطهی معنادار بین توسعه مهارت های پداگوژیکی و احساس تعلق به مدرسه با بهره وری نیروی انسانی در معلمان تربیتبدنی استان ایلام وجود دارد. در نتیجه مهارتهای پداگوژیکی، معلمان را به تواناییهای آموزشی خود مجهز میکنند. با داشتن مهارتهای لازم برای برنامهریزی و اجرای درسها، معلمان اعتماد به نفس بیشتری به خود پیدا میکنند. این اعتماد به نفس میتواند منجر به افزایش احساس تعلق به مدرسه شود، زیرا معلمان با تواناییهای آموزشی بهتر، بهبود عملکرد خود را تجربه میکنند و ارتباط مثبتی با دانشآموزان برقرار میکنند. مهارت های پداگوژیک، تعلق به مدرسه، بهره وری، معلمان تربیتبدنی |
کلیدواژه ها |
مهارت های پداگوژیک، تعلق به مدرسه، بهره وری، معلمان تربیتبدنی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |