مقایسه سواد جسمانی دانش آموزان فعال و غیرفعال مقطع متوسطه اول استان یزد |
کد مقاله : 1263-CNF (R2) |
نویسندگان |
محمد صحبتی ها *1، حسین صمدی2، علی ترابی3، سمیرا محمدنیا4 1دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش دماوند 2گروه رفتار حرکتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد، بخش تربیتبدنی 3مربی گروه آموزش تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران تهران 4معلم، آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
حرکت اساساً با زندگی انسان عجین گشته و زندگی بدون حرکت قابلتصور نیست. بااینحال، فقر حرکتی و تمایل به زندگی کمتحرک یکی از مسائل و معضلات اصلی جوامع امروزی است که به سبب زندگی آپارتماننشینی و ماشینی بروز پیداکرده است . بهطورکلی نوجوانان بیش از دیگر گروههای سنی به فعالیت بدنی کافی نیاز دارند تا بتواند به رشد جسمی و تکامل ذهنی مناسب که هدف سواد جسمانی است، برسند. با توجه به ارتباط میزان فعالیت بدنی با سطح سواد جسمانی و تفاوت فعالیت بدنی و ورزش دختران و پسران، هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه سواد جسمانی دانش آموزان فعال و غیرفعال مقطع متوسطه اول استان یزد بود.لذا تعداد 2379 پرسشنامه در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. ابزار اندازهگیری پرسشنامه سواد جسمانیادراکشده (PPLI ) بود. روایی و پایایی پرسشنامه مذکور توسط محمدزاده و همکاران (2021) به تائید رسیده است. برای تحلیل دادهها نرمافزار SPSS ورژن 24 ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ قرار گرفت و سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات دو گروه وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
سواد جسمانی، دانش آموزان، فعال و غیرفعال |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |