مقایسه سطح سواد جسمانی ادراکشده دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول استان یزد |
کد مقاله : 1266-CNF (R1) |
نویسندگان |
محمد صحبتی ها *1، حسین صمدی2، علی ترابی3، محمدمهدی عیدیان کاخکی4 1دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش دماوند 2گروه رفتار حرکتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد، بخش تربیتبدنی 3مربی گروه آموزش تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران تهران 4دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
سواد جسمانی میتواند بهعنوان انگیزه، اعتمادبهنفس، شایستگی جسمانی، دانش و فهم توصیف شود که پایه و اساس مشارکت در فعالیتهای بدنی مادامالعمر را فراهم میکند و افرادی که دارای سواد جسمانی هستند، دانش، مهارت و نگرش برای داشتن سبک زندگی سالم و مشارکت در دامنه گستردهای از فعالیتها را دارند. بنابراین یکی از سرمایهگذاریها برای داشتن جامعهای سالم باید بررسی نقش فعالیت بدنی و سبک زندگی فعال (سواد جسمانی) باشد. مطالعه حاضر میتواند در ارزیابی جامع از سواد جسمانی نوجوانان در راستای مراقبت از مزایای سلامت در جمعیت هدف و ارائه راهکارهای مداخلهای در جهت توسعه سواد بدنی در صورت نیاز کمک کند. پژوهش حاضر با بررسی سطح سواد جسمانی دانش آموزان دختر و پسر نوجوان استان یزد و باهدف تعیین تفاوت میزان سواد جسمانی انجام شد. به این منظور 2379 پرسشنامه سواد جسمانی ادراکشده (PPLI ) که توسط سام و همکاران در سال 2016 طراحی گردیده است در اختیار جامعه آماری قرار داده شد و سپس مورد بررسی قرار گرفت. روایی و پایایی پرسشنامه مذکور توسط محمدزاده و همکاران (2021) به تأیید رسیده است. برای تحلیل دادهها نرمافزار SPSS ورژن 24 مورداستفاده قرار گرفت و سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شد. نتایج حاکی از عدم تفاوت معنادار بین نمرات دو گروه بود. |
کلیدواژه ها |
سواد جسمانی ادراکشده، دانش آموزان، متوسطه اول |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |