مروری بر شیوه های تدریس و آموزش موثر درس تربیت بدنی در دوره ابتدایی
کد مقاله : 1270-CNF
نویسندگان
مصطفی محمدی *1، فرخنده صفری2، محدثه باصری3
1دانش آموخته‌ی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید‌باهنر بیرجند،
2دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی، گرایش روانشناسی بالینی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحدفردوس
3دانش آموخته کارشناسی آموزش ابتدایی . گروه علوم تربیتی . دانشگاه فرهنگیان مرکز بنت الهدی صدر فردوس
چکیده مقاله
دوره ابتدایی یکی از دوره های حساس و ارزشمند در امر یادگیری و تعلیم و تربیت می باشد و از طرفی دوره ی رشد و تکوین مهارت های حرکتی بنیادین کودکان نیز می باشد. هدف این مطالعه مروری بر شیوه های تدریس و آموزش موثر درس تربیت بدنی در دوره ابتدایی می باشد. روش پژوهش حاضر به شیوه مروری بر متون پژوهشگران گذشته و محدود شده به مباحث تربیت بدنی ، روش تدریس تربیت بدنی ، مهارت های حرکتی بنیادین ، الگوهای تدریس تربیت بدنی ، درس تربیت بدنی بوده و همچنین در مدیریت مراجع و منابع از نرم افزار ENDNOTE و برای ترسیم الگوی مفهومی از نرم افزار EDRAW MAX استفاده گردید. یافته های این پژوهش چنین نشان می دهد که دیدگاه و توجه معلم در مرحله ی قبل از انتخاب یک روش تدریس و بررسی ویژگی های دانش آموزان و ابزار و وسایل در دسترس و همچنین بررسی موقعیت فضای ورزش مدرسه بر نوع روش تدریس انتخابی معلم تاثیر گذار می باشد و نمی توان یک روش تدریس را برتر بر دیگر موارد در نظر گرفت اما می توان استنباط کرد که روش یا الگوی تدریسی که مبتنی بر تفکر و تعقل ، کار گروهی و یادگیری تعاملی ، بازی وار سازی شده ، مبتنی بر رویکرد حل مسئله و تقویت کنند قوه ی تصمیم گیری و چالش برانگیز باشد ، روش تدریس مناسبی خواهد بود که می تواند یادگیری دانش اموزان و کودکان را تقویت نماید.
کلیدواژه ها
تربیت بدنی ، روش تدریس ، تدریس فعال ، حرکات بنیادین ، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر