تأثیر الگوی آموزش غیرخطی بر عوامل شناختی و حرکتی آموزش تربیت‌بدنی
کد مقاله : 1271-CNF
نویسندگان
بیتا سبزیان ملائی *1، سارا باقری2، ریحانه عابد3
1کارشناسی آموزش تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان / تهران / ایران
2استادیار، آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3دانشجو، کارشناسی آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان, تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه، بررسی تأثیرگذاری الگوی غیرخطی بر حیطه‌های شناختی و حرکتی یادگیرندگان در آموزش تربیت‌بدنی است. در این پژوهش، با استفاده از پایگاه‌های تخصصی جستجوی مقالات، ۲۶ مقاله بر اساس داده‌های مرتبط با موضوع، بررسی شدند. پژوهش با رویکرد تحلیلی استقرایی و در قالب یک پژوهش کیفی کتابخانه‌ای به جمع‌آوری داده پرداخت. از مقاله‌های علمی‌پژوهشی و پژوهش‌های میدانی مربوط به‌عنوان منبع جمع‌آوری اطلاعات استفاده گردید. مطالعه حاضر نشان داد آموزش غیرخطی بر بهبود خلاقیت حرکتی، جست‌وجوی بینایی و تصمیم‌گیری به‌عنوان عوامل شناختی برای ایجاد الگوهای حرکتی مختلف در مطالعات متعددی تأثیر مثبت داشته است. در مطالعات انجام شده بر مولفه‌های حرکتی، نتایج حاکی از برتری الگوی غیرخطی در تقویت تبحر حرکتی، مهارت‌های بنیادین، کسب مهارت‌های بازی، تسلط بر تکنیک‌های تخصصی رشته‌های ورزشی و توانایی آزمودنی‌ها در اجرای ماهرانه حرکات است. آموزش غیرخطی، زمینه را برای یادگیری اکتشافی یادگیرندگان فراهم کرده تا با کمک حل مسئله و جست‌وجوی راه‌حل در برابر چالش‌های حرکتی، دستیابی به یادگیری سریع‌تر و دقیق‌تر صورت پذیرد. باتوجه‌به هدف اصلی تربیت‌بدنی برای ارتقای همه‌جانبه مهارت‌های دانش‌آموزان در حیطه‌های شناختی، عاطفی، روانی - حرکتی و اجتماعی، می‌توان گفت روش غیرخطی می‌تواند پیشرفت زیادی در روند رشد دانش‌آموزان ایجاد کند. پیشنهاد می‌شود دبیران تربیت‌بدنی به طور تخصصی در این زمینه مورد آموزش قرار گیرند تا بتوانند یادگیری عمیق‌تر و بادوام‌تری را برای دانش‌آموزان رقم بزنند.
کلیدواژه ها
آموزش غیرخطی، پداگوژی، آموزش تربیت‌بدنی، یادگیری اکتشافی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی