ارائه الگوی برنامه کارورزی دانشجو معلمان رشته‌ی آموزش تربیت‌بدنی
کد مقاله : 1279-CNF (R1)
نویسندگان
مهسا مرتضائیان *
دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران شاغل درآموزش و پرورش منطقه یازده تهران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی برنامه کارورزی دانشجو معلمان رشته آموزش تربیت‌بدنی بود.
در این تحقیق نظریه داده بنیاد به‌کار گرفته شد تا موضوع موردنظر را بر اساس یک سری مراحل کدگذاری داده با استفاده از نرم‌افزار مکس‌کیودا تجزیه و تحلیل نماید. جامعه‌ی آماری این مطالعه عبارت بود از اساتید و معلمان تربیت‌بدنی منتخب که در حوزه‌ی کارورزی دانشجومعلمان دارای سابقه فعالیت و تجارب ارزشمند بودند.
روش نمونه‌گیری نیز به صورت هدفمند (گلوله برفی) از بین اساتید و معلمان تربیت‌بدنی صاحب‌نظر در زمینه‌ی مورد نظر و تا رسیدن به اشباع نظری بود. لذا مصاحبه با 20 نفر از این افراد انجام شد.
در نهایت پس از دسته‌بندی و پالایش کدهای اولیه و تجزیه و تحلیل آن‌ها، 10 مقوله نهایی احصا شد که نحوه‌ی استفاده آن‌ها در الگوی نهایی تحقیق ذکر شده است. در این الگو نحوه‌ی نظارت اساتید راهنما در مدارس، نحوه‌ی آموزش و شیوه‌ی کار معلمان راهنما، امکانات، تجهیزات و فضای مدرسه و مدت زمان فعالیت دانشجو معلمان در طول ترم به عنوان شرایط علی در نظر گرفته شدند. نگرش کادر مدرسه به درس تربیت‌بدنی و میزان انگیزه و علاقه‌ی دانشجو معلمان به عنوان شرایط مداخله‌گر در این الگو در نظر گرفته شدند. توجه به نیازهای آموزشی و حرفه‌ای دانشجو معلمان و ایجاد هماهنگی لازم بین دانشگاه و مدارس نیز به عنوان شرایط زمینه‌ای در الگو به کار گرفته شدند. بازنگری و بومی-سازی دستورالعمل‌های کارورزی رشته‌ی آموزش تربیت‌بدنی نیز به عنوان راهبرد اصلی در این الگو در نظر گرفته شد. در نهایت پیامد این مدل باید منجر به توانمندسازی دانشجو معلمان این رشته و بهبود صلاحیت‌های شغلی آنان برای آینده شود.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشجو معلمان، آموزش تربیت‌بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی