نقش کیفیت زندگی، خودکارآمدی و مهارت‌های اجتماعی در پیش بینی کیفیت روابط ‌اجتماعی در دبیران تربیت بدنی شهر ورامین
کد مقاله : 1281-CNF
نویسندگان
محمد سیاوشی *1، عارفه کاشانی2، محمد امرایی1
1استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2دانشجوی دکتری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش بمنظور بررسی نقش کیفیت زندگی، خودکارآمدی و مهارت‌های اجتماعی در پیش بینی کیفیت روابط ‌اجتماعی در دبیران تربیت بدنی شهر ورامین صورت گرفت. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شاغل شهر ورامین (۱۴۰ نفر) بودند که همگی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌های استاندارد روابط اجتماعی مادسون و همکاران(۲۰۰۵)،کیفیت زندگی(SF-26)، خودکارآمدی شرر و همکاران(1985) و مهارت‌های ارتباطی کوئین دام(2003) بوده است. روایی محتوایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر متخصصان مورد بررسی قرار گرفت و برای پایایی پرسشنامه ها نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، که گویای پایایی بالا و مطلوب آنها بود. نتایج بدست آمده از تحقیق که با استفاده از آزمون‌های رگرسیون خطی چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون انجام شده نشان داد کیفیت روابط اجتماعی بر اساس کیفیت زندگی، خودکارآمدی و مهارت‌های اجتماعی در دبیران تربیت بدنی قابل پیش‌بینی است(05/0>P). همچنین بین کیفیت روابط ‌اجتماعی با هر سه متغیر کیفیت‌زندگی، خودکارآمدی و مهارت‌های اجتماعی در دبیران تربیت بدنی رابطه مثبت و معنادرای وجود داشته است(05/0>P). باتوجه به نتایج این پژوهش می‌توان انتظارداشت هرچه کیفیت زندگی، خودکارآمدی و مهارت‌های اجتماعی در دبیران تربیت بدنی بالاتر باشد، کیفیت روابط ‌اجتماعی نیز بالا می رود.
کلیدواژه ها
کیفیت زندگی، خودکارآمدی، مهارت‌های اجتماعی، کیفیت روابط اجتماعی، دبیران تربیت بدنی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر