تأملی بر نقش دانش محتوای آموزشی(PCK) در تدریس موفق معلمان تربیت بدنی |
کد مقاله : 1283-CNF |
نویسندگان |
فرهاد علی پور * عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
این مقاله با هدف آشنایی بیشتر معلمان تربیت بدنی با مفهوم دانش محتوای آموزشی (PCK) ، ابعاد و نقش آن در تدریس موفق آنها به مرور پیشینه مطالعاتی در این حوزه می پردازد. ابتدا تعریف PCK و اهمیت آن در آموزش از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. سپس در مورد اجزای مختلف PCK و نحوه ارتباط آنها با آموزش تربیت بدنی (PE)و چگونگی بکارگیری آن توسط معلمان تربیت بدنی بحث می شود. نتایج مرور پیشینه مطالعاتی و تحقیقات مختلف، نشان می دهد اگرچه PCK برای تدریس موفق، موثر و پایدار معلمان تربیت بدنی ضروری است و به آنها کمک شایانی در انجام وظایف محوله می کند، اما به نظر می رسد با توجه به تغییرات روزافزون در حوزه های مختلف دانش بشری، برای برآورده ساختن نیازهای گوناگون دانش آموزان امروزی کافی نباشد. بر اساس مطالعات انجام شده، در پایان پیشنهاداتی برای سیاست گزاران، مدیران مدارس، دانشکده ها و معلمان تربیت بدنی در خصوص اهمیت موضوع دانش محتوای آموزشی و به منظور کمک به بهبود نقش معلمان تربیت بدنی در افزایش سلامت و بهداشت جسمانی و روانی دانش آموزان و جامعه آورده شده است. کلمات کلیدی: تربیت بدنی، معلمان تربیت بدنی، دانش محتوای آموزشی (PCK)، دانش محتوای آموزشی فناوری (TPACK) |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: تربیت بدنی، معلمان تربیت بدنی، دانش محتوای آموزشی (PCK)، دانش محتوای آموزشی فناوری (TPACK) |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |