نقش استاد نسبت به محتوای پداگوژیک برنامه درسی |
کد مقاله : 1296-CNF |
نویسندگان |
فرخ رو جلیلی *1، ابوالفضل جلالیان2 1استادیار گروه روانشناسی و مشاوره،دانشگاه فرهنگیان.تهران.ایران. 2دانشجوی کارشناسی، گروه روانشناسی و مشاوره،دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
دانش نسبت به حقیقت و تلاش برای شناخت حقیقت هر دو ماهیت شناختی دارند نقطهنظر آموزشی بین آنها تفاوت وجود دارد؛ اما ازآنجاکه جایگاه یک معلم و بسترکار او آموزشوپرورش و بهطور ویژه کلاس درس است و آموزشوپرورش نیز با رشتههای گوناگون در ارتباط است لازم است معلم به انواع دانشهای مرتبط با آموزشوپرورش مجهز باشد. این جنبهها را میتوان در سه زمینه دانش مربوط به موضوع یا محتوا، دانش تربیتی محتوا و دانش پداگوژی دستهبندی کرد. این پژوهش به بررسی مروری نقش استاد نسبت به محتوای پداگوژیک برنامه درسی پرداخت. این پژوهش در زمره پژوهشهای توصیفی از نوع مروری است که اطلاعات آن از سایتهایی مانند sid، magiran، ensani، google scholar و کتاب به دست آمد. تحلیل دادههای مربوط به دو مفهوم برنامه درسی و پداگوژی حاکی از آن است که مدرسان به برنامه درسی مبتنی بر مشارکت مدرس دانشجو گرایش دارند. به این معنا که هر مدرسی به نحوی مستقلانه و متناسب با دانش شخصی خود، ایده و باورها، خبرگی حرفهای، خردمندی و عقلانیت، مقصد برنامه درسی، زمینههای مربوط به دانشجویان و ماده درسی، به طراحی یا تجسم برنامه درسی خود برای یکترم اقدام میکند اما این یک برنامه درسی باز و یک طرح ناتمام است و در مواجهه با واقعیتهای تجربهشده کلاس درس تعدیل میشود یا موجودیت مییابد. |
کلیدواژه ها |
استاد، محتوای پداگوژیک، برنامه درسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |