تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر انگیزه و عملکرد ورزشکاران هنرستان ورزش تهران |
کد مقاله : 1300-CNF |
نویسندگان |
محمد سیاوشی *1، مریم نصیری راد2، عاطفه فتحی3، نرگس اعظم نظامی4 1استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 2کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی و دبیر تربیت بدنی منطقه ۴ تهران 3دکترای مدیریت ورزشی. استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان تهران و دبیر تربیت بدنی شهرری ناحیه ۲ 4دکترای مدیریت ورزشی. استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان تهران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر انگیزه و عملکرد ورزشکاران هنرستان ورزش تهران انجام شد. طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و از جهت روش، نیمه آزمایشی و متشکل از دو گروه مقایسه همراه با جایگزینی تصادفی، پیش آزمون،پس آزمون (8 جلسه) است. جامعه آماری پژوهش ورزشکاران هنرستان ورزش رشته والیبال بودند. افراد نمونه به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جهت گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شد که با روش نمونه گیری هدفمند بین افراد نمونه توزیع شد. جهت تحلیل یافته ها از نرم افزار spss22 و جهت بررسی فرضیه ها نیز از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که با کنترل پیش آزمون بین سطح انگیزه ورزشکاران گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد(000/0=P ؛229/5=F). بنابراین فرضیه تأیید می گردد. به عبارت دیگر، آموزش ذهن آگاهی با توجه به میانگین نمره کل انگیزه ورزشکاران در گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه کنترل، موجب افزایش انگیزه ورزشکاران در گروه آزمایش شده است. میزان تأثیر یا تفاوت برابر 810/24 است. یافته ها نشان داد که با کنترل پیش آزمون بین سطح عملکرد ورزشکاران گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد(000/0=P ؛145/6=F). بنابراین فرضیه تأیید می گردد. به عبارت دیگر، آموزش ذهن آگاهی با توجه به میانگین نمره کل عملکرد ورزشکاران در گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه کنترل، موجب افزایش عملکرد ورزشکاران در گروه آزمایش شده است. میزان تأثیر یا تفاوت برابر 321/27 است |
کلیدواژه ها |
ذهن آگاهی، انگیزه، عملکرد، هنرستان ورزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |