تربیت بدنی و ورزش مدارس از منظر علم و هنر یاددهی و یادگیری (کاربست مفاهیم دانش محتوی پداگوژیک در آموزش تربیت بدنی) |
کد مقاله : 1303-CNF |
نویسندگان |
جمشید جلیلوند *1، فهیمه خوش مرام2، ناهید شکوهی راد3 1دانشیار معلم 2استادیار معلم، دکتری بیومکانیک ورزشی، کارشناس فضاها و تجهیزات ورزشی وزارت آموزش و پرورش 3استادیار معلم، دکتری فیزیولوژی ورزشی، کارشناس برنامه درسی تربیت بدنی، وزارت آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
در این روش تحقیق پژوهشگر با مطالعه اسناد بالادستی و یافته های پژوهش های قبلی، کتاب ها و مراجع و ... و با استخراج و نظام دهی به یافته های تحقیق ها و اسناد به دنبال ساختاردهی و جمع بندی دادهها و اطلاعات پراکنده جهت کاربست نتایج و یافتهها می پردازد. پس از آن، با استفادة نظاممند از دادههای اسنادی، به استخراج و تحلیل مستندات اقدام می کند. تربیت بدنی یکی از مهمترین بخشهای آموزش و پرورش است که به فعالیتهای جسمانی و تمرینات ورزشی متنوعی میپردازد. تمرینات ورزشی و فعالیتهای جسمانی به عنوان یک بخش اساسی از برنامه درسی، به دنبال کمک به بهبود سیستم قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل وزن و افزایش انعطافپذیری بدن می باشند. تربیت بدنی میتواند تاثیر مثبتی بر روی عملکرد تحصیلی دانشآموزان داشته و همچنین انجام تمرینات بدنی منظم و فعالیتهای ورزشی میتواند بهبود قابل ملاحظهای در تمرکز و توجه، حافظه، شفافیت ذهنی و عملکرد شناختی داشته باشد. با استفاده از تحلیل صورت پذیرفته در این تحقیق، پیشنهاد می شود با توجه به اینکه سه ضلع اصلی و اساسی آموزش موثر در دستگاه تعلیم و تربیت عبارتند از محتوای غنی، منابع انسانی حرفه ای و توانمند و زیرساخت و تجهیزات استاندارد؛ که توجه به محتوای مناسب می تواند نقش اساسی و موثر در ارتقاء جایگاه تربیت بدنی در مدارس ایفا نماید. بدین منظور می بایست با عنایت به وجود کتب راهنمای معلم و محتواها و برنامه های آموزشی درسی درس تربیت بدنی؛ بازنگری های اساسی و تقویت آنها، برنامه ریزی اساسی برای آموزش و توسعه حرفه ای معلمان تربیت بدنی، توسعه زیرساخت ها، فضاها و اماکن ورزشی دانش آموزی متناسب با محتواهای یاددهی و یادگیری درس تربیت بدنی با اولویت مدارس دخترانه و مناطق کم برخوردار در دستور کار برنامه ریزان و راهبران استراتژیکی حوزه ستادی آموزش و پرورش کشور گیرد. |
کلیدواژه ها |
ورزش تربیتی، تربیت بدنی در مدارس، پداگوژی، آموزش و پرورش، یاددهی و یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |